بیماری سفلیس : علت، علائم و درمان

sef1

سفلیس یک بیماری قابل‌انتقال از راه تماس جنسی است که عامل بروز آن نوعی باکتری می‌باشد. این عارضه معمولاً موجب بروز زخم‌های بدون درد (که شانکر نامیده می‌شود) یا بثوراتی بر روی پوست می‌شود؛ اما با مرور زمان می‌تواند بسیار جدی‌تر گردد. سفلیس ممکن است منجر به بروز عوارضی در سلامتی فرد شود بنابراین در صورت ابتلا، شما باید فوراً به دنبال درمان آن باشید.

اگر شک دارید که به سفلیس دچار هستید بایستی فوراً به دنبال توصیه‌های پزشکی باشید. متخصصین در کلینیک پوست و موی رازی با دقت تمام با شما مشاوره خواهند کرد و برای تشخیص وضعیتتان انجام آزمایشاتی را تجویز و پس از تشخیص بیماری، برای درمان یافتنتان، گزینه‌ی درمانی مناسبی را برایتان تجویزمی کنند. روش‌های درمانی متداول سفلیس شامل مصرف آنتی‌بیوتیک تزریق پنی‌سیلین می‌باشد. برای تعیین وقت قبلی و دریافت مشاوره در خصوص بیماری سیفلیس می‌توانید با شماره 02188334029 و  02188333259 تماس حاصل فرمایید.

مراحل بیماری عفونی سفلیس

4 مرحله‌ی بیماری سفلیس عبارتند از:

• مرحله‌ی اولیه
  • مرحله‌ی ثانویه
  • مرحله‌ی پنهانی
  • مرحله‌ی سوم

سفلیس در مرحله‌ی اول و دوم بیماری بیشترین میزان واگیرداری را دارد. این بیماری در مرحله‌ی پنهان یا مرحله‌ی سوم همچنان فعال است اما غالباً در این مراحل، هیچ‌گونه علائمی وجود ندارد و به افراد دیگر نیز سرایت نمی‌کند. مرحله‌ی سوم سفلیس بیشترین تأثیر مخرب را بر روی سلامتی فرد برجای می‌گذارد.

مرحله اولیه سفلیس

sef2

مرحله اول بیماری سفلیس معمولاً در حدود 3 تا 4 هفته بعد از قرار گرفتن در معرض آلودگی به باکتری روی می‌دهد. این بیماری با زخم کوچک و گردی به نام شانکر شروع می‌گردد. شانکر زخمی است بدون درد اما بسیار واگیردار و مسری. علائم این مرحله شامل موارد زیر می‌باشد:

• مهم‌ترین علامت سفلیس بروز یک زخم یا اولسر بدون درد به نام شانکر است که شاید متوجه بروز آن نشوید.
  • زخم شانکر معمولاً بر روی آلت تناسلی مرد، واژن (مهبل) یا مقعد ظاهر می‌شود اگرچه گاهی نیز می‌تواند در درون دهان یا روی لب‌ها، انگشتان دست و باسن نیز پدید آید.
  • بیشتر افراد مبتلا ممکن است تنها یک زخم داشته باشند اما برخی دیگر از افراد چندین زخم داشته باشند.
  • همچنین ممکن است غدد گردن، کشاله ران یا زیر بغل متورم شوند.

این علائم معمولاً ظرف 2 تا 8 هفته پس از آلوده شدن بروز پیدا می‌کنند اما اگر این بیماری عفونی درمان نشود می‌تواند وارد مرحله‌ی دوم شود.

سفلیس ثانویه

sef3

در طی مرحله دوم بیماری سفلیس، این امکان وجود دارد که بثورات پوستی و گلودرد را تجربه کنید. این بثورات خارش ندارند و معمولاً در کف دست‌ و پا دیده می‌شوند اما ممکن است در هرجایی از بدن ظاهر گردد. بعضی از افراد تا زمان محو شدن این بثورات، آنها را نمی‌بینند. علائم سفلیس ثانویه عبارتند از:

• بروز ضایعات پوستی قرمزرنگی که ممکن است در هر جای بدن پدید بیایند اما اغلب در کف دست یا کف پا بروز می‌یابند.
  • بروز زائده‌های پوستی کوچک (که شبیه زگیل تناسلی هستند) در زنان که غالباً بر روی سطح خارجی آلت تناسلی زنان و یا ممکن است در اطراف مقعد مردان و زنان روی دهد.
  • بروز لکه‌های سفید درون دهان
  • علائمی شبیه سرماخوردگی مثل احساس خستگی، سردرد، درد مفاصل و تب
  • تورم غدد
  • گاهی نیز بروز ریزش موی تکه‌ای

چه شما بیماری را درمان کنید و چه نه این علائم برطرف می‌شوند بااین‌حال بدون درمان سفلیس، فرد همچنان به بیماری آلوده است. سفلیس ثانویه غالباً با بیماری‌های دیگری اشتباه گرفته می‌شوند.

سفلیس نهفته

سومین مرحله سفلیس، مرحله‌ی نهفته یا پنهان است. در این مرحله از بیماری، علائم مرحله اولیه و ثانویه رفع می‌گردد و فرد علائم قابل‌توجهی نخواهد داشت. بااین‌حال فرد همچنان به بیماری آلوده است. ممکن است قبل از ورود به سفلیس سوم یا ثالثیه، علائم ثانویه دوباره در فرد ظاهر و یا فرد چندین سال در این مرحله بماند.

سفلیس ثالثیه یا سوم

آخرین مرحله آلودگی، سفلیس ثالثیه است. تقریباً 15 تا 30 درصد مبتلایانی که درمانی انجام نمی‌دهند وارد این مرحله از بیماری سفلیس می‌شوند. سفلیس ثالثیه می‌تواند سال‌ها و یا چندین دهه پس از آلوده شدن اولیه به بیماری روی دهد. سفلیس ثالثیه می‌تواند جان بیمار را تهدید کند. برخی دیگر از پیامدها و عواقب احتمالی سفلیس ثالثیه عبارتند از:

• نابینایی
  • ناشنوایی
  • بیماری روانی
  • از دست دادن حافظه
  • از بین رفتن بافت نرم و استخوان
  • بروز اختلالات عصبی نظیر سکته یا مننژیت
  • بیماری قلبی
  • نوروسفلیس که نوعی عفونت مغز یا نخاع است

عوارض

چنانچه بیماری عفونی سفلیس درمان نشود می‌تواند چندین سال یا چندین دهه بدون ایجاد هیچ‌گونه علائمی در فرد وجود داشته باشد. در پایان ممکن است سفلیس به بخش‌های دیگری از بدن مثل مغز یا اعصاب منتشر شود و برای فرد مشکلاتی جدی ایجاد و به‌طور احتمالی جان فرد مبتلا را تهدید کند. این عوارض شامل موارد زیر هستند:

• مننژیت
  • سکته
  • بروز علائم زوال عقل
  • کاهش هماهنگی و توازن
  • بی‌حسی
  • بروز مشکلات بینایی یا نابینا شدن
  • مشکلات قلبی

سفلیس در این مرحله هنوز هم قابل‌درمان است اما گاهی امکان اصلاح آسیب‌دیدگی‌های ایجادشده وجود ندارد.

تشخیص

اگر فکر می‌کنید که به بیماری سفلیس دچار شده‌اید به‌محض امکان به پزشکتان مراجعه کنید. پزشک برای انجام آزمایش، از خون و یا ادرار نمونه‌گیری می‌کند و سپس معاینه فیزیکی کاملی را انجام می‌دهد. در صورت وجود زخم، پزشک از آن نیز نمونه‌برداری می‌کند تا تعیین نماید که آیا باکتری ایجادکننده سفلیس در فرد وجود دارد یا خیر.

اگر پزشک شک کند که شما به علت ابتلا به سفلیس ثالثیه در سیستم عصبی خود مشکلاتی دارید ممکن است شما به انجام آزمایشی به نام بذل نخاعی یا پونکسیون کمر نیاز پیدا کنید. طی فرایند انجام این آزمایش، مقداری از مایعی نخاعی جمع‌آوری و سپس پزشک می‌تواند وجود باکتری بیماری را بررسی کند.

غربالگری سفلیس در دوران بارداری

به تمام خانم‌های باردار توصیه می‌شود که برای بررسی وجود بیماری سفلیس، آزمایش خون را معمولاً در حدود هفته 8 تا 12 بارداری انجام دهند. بیماری عفونی سفلیس در دوران بارداری می‌تواند برای کودک بسیار خطرناک باشد اما آزمایش غربالگری می‌تواند این اطمینان را دهد که بیماری در اسرع وقت شناسایی و درمان شود. چنانچه احتمال این وجود داشته باشد که مادر بعدها در دوران بارداری در معرض ابتلا به سفلیس قرارگرفته باشد می‌توان آزمایش را مجدداً تکرار کرد.

درمان سفلیس

sef4

سفلیس اولیه و ثانویه به‌راحتی با تزریق پنی‌سیلین قابل‌درمان می‌باشد. پنی‌سیلین یکی از انواع آنتی‌بیوتیک‌هایی است که بیشترین استفاده از آن می‌شود و معمولاً برای درمان سفلیس مؤثر است. احتمالاً افرادی که نسبت به پنی‌سیلین حساسیت دارند با آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی متفاوت دیگری مثل داکسی سیکلین، آزیترومایسین یا سفتریاکسون درمان می‌شوند. اگر به بیماری نوروسفلیس (سفلیس اعصاب) مبتلا هستید شما بایستی روزانه چندین دوز از پنی‌سیلین را به‌صورت داخل وریدی دریافت کنید. این کار اغلب مستلزم این است که مدت کوتاهی در بیمارستان بمانید. متأسفانه آسیب‌های ایجادشده براثر سفلیس نهفته دیررس را نمی‌توان جبران کرد. باکتری را می‌توان از بین برد اما بیشتر فرایند درمان بر روی تسکین درد و ناراحتی متمرکز است. در طی انجام فرایند درمان تا زمان ترمیم شدن تمام زخم‌های بدن و تا زمانی که پزشک به شما بگوید می‌توانید روابط جنسی خود را از سر گیرید، حتماً از برقراری تماس جنسی پرهیز کنید. اگر ازنظر جنسی فعال هستید شریک جنسیتان نیز باید تحت درمان قرار گیرد. تا زمان تکمیل فرایند درمان هر دوی شما، بایستی از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید.

درمان سفلیس در دوران بارداری

خانم‌های باردار مبتلا به سفلیس می‌توانند بدون هیچ خطری با مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک درمان شوند.

نوع درمان شما به مدت‌زمان مبتلا بودنتان به بیماری سفلیس و مدت‌زمانی که از باردار بودنتان می‌گذرد بستگی دارد.

• خانم‌های بارداری که بیش از دو سال به سفلیس دچار هستند معمولاً با تزریق سه بار پنی‌سیلین به باسن به‌طور هر هفته، درمان می‌شوند.
  • چنانچه خانم بارداری، کمتر از دو سال به بیماری سفلیس دچار شده (چنانچه در مرحله اول یا دوم درمان صورت گیرد) معمولاً با یک‌بار تزریق پنی‌سیلین به ناحیه‌ی باسن و یا اگر در طی مرحله سوم درمان انجام گیرد با دو بار تزریق پنی‌سیلین به‌صورت یک هفته در میان، درمان می‌شود.

چگونه از بروز بیماری سفلیس پیشگیری کرد؟

بهترین راه برای پیشگیری از سفلیس داشتن روابط جنسی ایمن است. استفاده از کاندوم در هرگونه روابط جنسی ایده‌ی خوبی است.