بیماری کهیر پوستی: علت و درمان

kahir

کهیرها اغلب نواحی متورم خارش‌دار در پوست هستند. کهیرها می‌توانند در اشکال و اندازه‌های مختلف ظاهر شوند اما معمولاً دارای یک ناحیه مرکزی کم‌رنگ و برجسته هستند که مرز قرمز رنگی دارند. بروز کهیر بر روی پوست شایع می‌باشد. کهیرها به طور معمول بین چند ساعت تا چند روز باقی می‌مانند اما امکان اینکه برای چند ماه باقی بمانند نیز وجود دارد. کهیر مسری نمی‌باشد اما ممکن است در پوست پخش شوند. کهیرها ممکن است از یک ناحیه از پوست کودک ناپدید شده و در جای دیگری ظاهر شوند.

کهیر نشانه‌‌ای از واکنش حساسیت شدید در کل بدن می‌باشد. اگر از کهیر و علائم ناشی از آن رنج می‌برید می‌توانید به یک متخصص پوست مراجعه کنید. متخصصین کلینیک پوست و موی رازی می‌توانند شدت و ماندگاری کهیرهای شما را ارزیابی کرده و بر اساس آن مناسب‌ترین درمان را توصیه کنند. متداول‌ترین درمان برای کهیر دارو و کرم‌های موضعی می‌باشند که به تسکین علائم ناخوشایند و کاهش کهیرها کمک می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بیماری کهیر و یا رزرو نوبت در کلینیک رازی با شماره‌های 02188334029 و 02188333259 تماس حاصل فرمایید.

کهیر چیست؟

kahir1کهیرها، ورم‌های محدود بر روی پوست می‌باشند که اغلب خارش‌دار هستند. رنگ آنها اغلب صورتی یا قرمز است. کهیرها زمانی رخ می‌دهند که سلول‌های پوست که ماست‌سل نامیده می‌شوند ماده هیستامین را آزاد می‌کنند که یک ماده شیمیایی است و باعث انتشار مایع توسط عروق خونی بسیار کوچک (مویرگ‌ها) می‌گردد. هنگامی که این مایع نشت شده در پوست جمع می‌شود، ورم‌هایی تشکیل می‌شوند که ما به عنوان کهیر می‌شناسیم. کهیرها بثورات پوستی شایعی هستند که بصورت یک یا چند نقطه قرمز برجسته و خارش‌دار بر روی پوست ظاهر می‌شوند. این نقاط می‌توانند دارای اندازه‌های مختلفی از نسبتاً کوچک تا به بزرگی یک بشقاب غذا باشند. این برجستگی‌ها می‌توانند به شکل دایره، بیضی یا حلقه‌ای باشند. این مشکل می‌تواند در هر بخشی از بدن مشاهده شود، اما بیشتر در نیم تنه، گلو، بازوها و پاها شایع است. برآمدگی‌ها معمولاً به شکل خوشه‌ای ظاهر می‌شوند بطوری که با بدتر شدن یک خوشه، خوشه‌ی دیگر بهتر می‌گردد.

آنژیوادم

kahir2

این نوع کهیر زیر پوست تشکیل می‌شود و باعث متورم شدن اندام بدن از جمله اطراف چشم و لب‌ها می‌گردد. آنژیوادم می‌تواند بیشتر از کهیرهای معمولی روی پوست باقی بماند هرچند با درمان پزشکی مناسب تورم ظرف 24 ساعت کاهش می‌یابد.

کهیر فیزیکی

kahir3

این نوع کهیر معمولاً حدود یک ساعت پس از تماس با یک محرک خاص ظاهر می‌شود. یک محرک مستقیم در پوست، مانند گرمای شدید، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، سرمازدگی، یا لرزش می‌تواند باعث به وجود آمدن این کهیرها شود. بثورات معمولاً تنها در محل تماس مشاهده می‌شوند.

درماتوگرافیسم

kahir4

مالیدن، خاریدن یا حتی ضربه زدن به پوست باعث به وجود آمدن این نوع راش می‌شود. این نوع کهیرها در اثر تحریک فیزیکی مانند خراشیدن بیش از حد پوست شما می‌شوند. اغلب مواقع بیماران تنها با خراشیدن نواحی اولیه‌ی کهیرها باعث تشکیل نوع جدیدی از کهیرها (درماتوگرافیسم) می‌شوند.

کهیر حاد

kahir5

این نوع متداول کهیر می‌باشد که در اثر برخی حساسیت‌های غذایی، عفونت‌های ویروسی خاص و بیماری‌های داخلی، داروهای مصرفی (از جمله داروهای ضد التهابی)، انتقال خون، نیش حشرات و غیره است. کهیر حاد باید ظرف 6 هفته یا کمتر ناپدید شود.

کهیر مزمن

kahir6

انواع کهیری که بیشتر از 6 هفته دوام دارند معمولاً در اثر یک منبع ناشناخته به وجود می‌آیند که هنوز شناسایی نشده است. اگر کهیر یا آنژیوادم به طور مداوم ماندگار باشد، می‌تواند موجب عوارض بیشتری مانند اختلالات گوارشی، ریوی، و عضلانی شود.

دلایل بروز کهیر

در بیش از دو سوم موارد، علت بیماری کهیر ناشناخته است. برخی عوامل شناخته شده‌ای که باعث به وجود آمدن کهیر  پوستی می‌شوند عبارتند از:

• داروها: مانند آنتی‌بیوتیک، آسپرین و کدئین
  • برخی از افزودنی‌های مواد غذایی
  • عفونت: از جمله باکتریایی، ویروسی یا انگلی
  • برخی شرایط زمینه‌ای: مانند لوپوس اریتماتوی سیستمیک، سرخچه و هپاتیت
  • استرس عاطفی
  • تماس با گیاهان یا حیوانات
  • نور خورشید و گرما
  • هوای سرد
  • ورزش و تعریق
  • نیش زنبور

علائم بیماری کهیر عبارتند از:

• برآمدگی‌های برجسته‌ی دایره‌ای شکل که شبیه به نیش پشه هستند.
  • لبه‌ی بیرونی کهیرها قرمز و داخل آنها آن سفید رنگ است.
  • معمولاً خارش موضعی وجود دارد.
  • یک کهیر تکی که طول عمر آنها حدود دو تا چهار ساعت است و به ندرت به 24 ساعت می‌رسد.
  • کهیرها به صورت دسته‌ای یا خوشه‌ای ظاهر می‌شوند.
  • هنگامی که یک دسته جدید به وجود می‌آید یک دسته دیگر ناپدید می‌شود.
  • در کهیر حاد، ممکن است بثورات برای روزها یا هفته‌ها باقی بمانند.
  • در کهیر مزمن، ممکن است بثورات ماه ها تا سال‌ها و گاهی اوقات تا چند دهه باقی بمانند.

تشخیص

هنگامی که یک بیمار کهیر داشته باشد، متخصص پوست اغلب می‌تواند با نگاه کردن به پوست آن را تشخیص دهد. با این حال یافتن دلیل کهیر می‌تواند یک چالش باشد. این امر به خصوص برای کهیرهایی که بیشتر از 6 هفته دوام داشته‌ باشند، صادق است. جهت یافتن علت بروز کهیر، متخصص پوست سابقه‌ی پزشکی شما را بررسی می‌کند، سوالاتی را می‌پرسد و یک معاینه‌ی فیزیکی انجام می‌دهد. همچنین ممکن است به آزمایش‌های زیر نیاز داشته باشید:

• تست آلرژی (تست بر روی پوست یا خون)
  • آزمایش خون (برای بررسی امکان بیماری یا عفونت)
  • نمونه‌برداری از پوست

به منظور نمونه‌برداری از پوست، متخصص پوست یک بخش کوچک از پوست مبتلا به بیماری کهیر را جدا می‌کند به طوری که بتوان آن را زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار دهد.

درمان کهیر

دارو

• کورتیکواستروئیدها: (مثلاً پردنیزون) سریع عمل کرده و می‌تواند برای درمان کوتاه مدت کهیر از آن استفاده کرد. پردنیزولون به کاهش تورم، قرمزی و خارش کمک می‌کند و می‌تواند از برگشت کهیر نیز جلوگیری کند. در موارد شدید، کورتیکواستروئیدها ممکن است با تزریق یا به صورت داخل وریدی استفاده شوند.
  • آنتی هیستامین‌ها: داروهای آنتی‌هیستامین از تولید هیستامین جلوگیری می‌کند و می‌تواند به کاهش علائم کهیر کمک کند. با این حال این داروها دلیل زمینه‌ای این مشکل را درمان نمی‌کنند.
  • کرم منتول: کرم منتول را می‌توان همراه با داروی آنتی‌هیستامین به منظور تسکین خارش ناشی از کهیر استفاده کرد.
  • مسدود کننده‌های هیستامین (H-2): این داروها ممکن است به تنهایی یا همراه با یک آنتی‌هیستامین برای درمان کهیر استفاده شوند.
  • اپی‌نفرین: ممکن است در شرایط اضطراری از تزریق استفاده شود و می‌توان آن را برای بیماران مبتلا به واکنش‌های آلرژیک شدید و مکرر مورد استفاده قرار داد.

محدودیت‌های غذایی

مواد شیمیایی موجود در مواد غذایی می‌توانند باعث کهیر شوند، این مواد شیمیایی عبارتند از: آمین‌های وازواکتیو و سالیسیلات‌ها. پرهیز از غذاهایی که حاوی این مواد شیمیایی هستند می‌تواند علائم مرتبط با کهیر را بهبود دهد.

درمان‌های دیگر برای کهیر

در برخی از موارد، خارش و سایر علائم کهیر پوستی را می‌توان با استفاده از یک کمپرس سرد بر روی پوست، حمام یا دوش سرد یا پوشیدن لباس سبک و گشاد برطرف کرد. ممکن است تکنیک‌های تمدد اعصاب و مدیریت استرس و همچنین اجتناب از حمام و دوش آب داغ، نور خورشید و فعالیت بدنی مفید باشند.

پیشگیری

بهترین راه برای پیشگیری از بروز کهیر پوستی شناسایی محرک‌های کهیر است. این امر ممکن است در مورد کهیر مزمن چالش برانگیز باشد. ممکن است فرایند حذف محرک‌ها ضروری باشد و حتی پس از آن احتمال دارد برخی از دلایل همچنان ناشناخته باشند. در عین حال، داشتن یک رژیم غذایی سالم، ورزش، خواب کافی و دوری از استرس می‌تواند بدن را تقویت کرده و کنترل کهیرها  را آسان‌تر کند.