درمان افتادگی سینه (بالا بردن و لیفت سینه‌های افتاده و شل)

افتادگی سینه یکی از مسائلی است که برای اکثر خانم‌ها نگرانی بزرگی به همراه دارد. عواملی مانند کاهش انعطاف‌پذیری پوست، چاذبی، بارداری و پرستاری می‌تواند باعث از دست دادن شکل و قوام طبیعی سینه‌ها شود. برای اصلاح این مشکل، می‌توان از روش‌های غیرتهاجمی مانند ورزش و استفاده از کرم‌های سفت‌کننده استفاده کرد. اما در موارد شدیدتر، جراحی لیفت و بالا کشیدن سینه ممکن است ضروری باشد، که شامل بازسازی مجاری شیردهی و تغییر شکل نوک پستان نیز می‌شود. همچنین، برای برخی از خانم‌ها که سینه‌های کوچکی دارند یا پس از زایمان حجم سینه‌ها کاهش یافته است، جایگذاری ایمپلنت سینه و لیفت آن می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد.

انواع روش های درمانی افتادگی سینه


انواع روش های درمانی افتادگی سینه

افتادگی سینه در خانم روش های درمانی بسیار زیادی دارد که می توان به دو دسته تقسیم نمود؛ دسته اول جراحی و دسته دوم روش هایی هستند که از جراحی استفاده نمی کنند.

روش جراحی


جراحی لیفت سینه چگونه انجام می شود؟

روش سنتی جراحی لیفت سینه که تحت عنوان جراحی بالا کشیدن سینه(ماستوپکسی) نیز شناخته می شود، به طور معمول شامل برداستن پوست اضافی است. سپس بافت باقی مانده را به سمت هم می کشند و بخیه می زنند. این فرآیند سینه را سفت می کند و آنرا بطور همزمان بلند می کند و بالا می آورد.

انواع مختلفی از جراحی لیفت سینه بسته به میزان افتادگی، موقعیت نوک سینه و میزان شل بودن پوست، وجود دارد.

  • لیفت هلالی (لیفت گوه ای): تنها برش هایی در نوک مجاری شیردهی ایجاد می شود. این تکنیک برای سینه هایی با افتادگی کم مورد استفاده قرار می گیرد و ممکن است گاهی اوقات همراه با آن با عمل تقویت سینه نیز انجام شود. این کار در افرادی انجام می شوند که ظاهری برجسته تر از آن چیزی می خواهند که با انجام جراحی لیفت سینه تنها، انجام می شود.  محل زخم ها به خوبی پنهان می ماند و پس از بهبودی قابل توجه نیستند.
  • لیفت مجاری شیردهی (لیفت دوناتی یا لیفت اطراف مجاری شیردهی): برش ها اطراف مجاری شیر دهی ایجاد می شوند. این روش میزان لیفت کمی دارد که برای افرادی که افتادگی مختصری دارند، طراحی شده است. گاهی اوقات زمانی که خانمی بخواهد اندازه مجاری شیر دهی را کاهش دهد یا نامتقارنی موجود در سینه ها را اصلاح کند، همراه آن عمل تقویت سینه نیز انجام می شود. محل زخم ها در اطراف مجاری شیردهی،  به خوبی مخفی باقی می مانند.
  • لیفت سینه عمودی (لیفت آبنباتی). برش ها اطراف مجاری شیر دهی ایجاد می شوند. همراه با آنها برشی عمودی به سمت چین زیر سینه ای  ایجاد می شود که باعث می شود، برش ها نمایی شبیه آبنبات چوبی پیدا کنند. این عمل می تواند برای شکل دهی به کل سینه انجام شود و حد متوسطی از اثر زخم را می تواند از خود برجای بگذارد.
  • لیفت لنگری (Tلیفت معکوس یا لیفت تمام سینه ای) : برش ها اطراف مجاری شیردهی ایجاد می شوند؛ سپس به صورت عمودی به سمت چین ادامه پیدا می کنند و بصورت افقی در طول چین در هر دو سمت ادامه پیدا می کنند. این نوع از لیفت اغلب به خانم هایی با افتادگی قابل توجه یا افرادی که نیاز به کاهش اندازه سینه دارند، توصیه می شود. از میان تمامی تکنیک ها، لیفت لنگری روشی است که بیشترین سفتی، شکل دهی و لیفت را در سینه ها ایجاد می کند. گرچه این عمل باعث ایجاد رد زخم می شود، اما معمولا با گذشت زمان اثرات آنها محو می شود.

مزایای جراحی لیست سینه این است که نتایج بدست آمده پایدارند و می توانند سال ها دوام داشته باشند. جراحی لیفت سینه می تواند موارد زیادی که خانم ها از آن ناراضی هستند، بهبود بخشد؛ از جمله افتادگی و شلی سینه، شکل، اندازه، عدم تقارن و ناهنجاری ها.

بسیاری از این تکنیک ها در قبل توضیح داده شدند. نوک سینه و مجاری شیر دهی می توانند بازآرایی شوند که باعث می شود ظاهر جوان تری ایجاد شود. در صورت خواست بیمار، بزرگی مجاری شیردهی نیز می تواند تقلیل یابد و ناهنجاری هایی از جمله انحراف نوک سینه می توانند با موفقیت درمان شوند.

زمانی که پوست اضافی برداشته شد، پستان ظاهری برجسته تر پیدا می کند و در عین حال طبیعی به نظر می رسد. ایمپلنت سینه نیز می تواند برای افزایش حجم، انجام شود.

گرچه بسیاری از خانم ها از وجود رد زخم ها می ترسند، که به طرز قابل توجهی می تواند پس از جراحی از بین برود، اما زخم ها پس از سال اول ناپدید می شوند؛ اغلب تا حدی که دیگر قابل مشاهده نیستند. تکنولوژی های جدید تر مثل استفاده از ورقه های ژله ای سیلیکونی و ژل رد زهم و کرم می تواند کمک کند تا رد این زخم ها سریع تر بهبود یابد.

درمان های لیفت سینه بدون جراحی


تا قرن‌ها، روش‌های مختلفی از جمله ورزش‌های سینه، دستگاه‌های ساکشن، مکمل‌های غذایی و کرم‌های سینه، به عنوان روش‌های بدون جراحی برای افزایش اندازه و سفتی سینه مورد استفاده قرار می‌گرفتند. این روش‌ها تا به امروز همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرند و شامل انواع مختلفی از سینه‌بندها، لباس‌های خواب، پد، بندها، کرم‌ها، لوسیون‌ها، ژل‌ها و برنامه‌های ورزشی هستند که ادعا می‌کنند نتایج قابل توجهی را به همراه دارند.

اگرچه پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه استفاده از رادیوفرکانس، انتقال چربی و درمان با سلول‌های بنیادی به وجود آمده است، اما هنوز نتوانسته‌اند میزان تاثیرگذاری برابری در ایجاد یک لیفت عالی در سینه‌ها داشته باشند.

با وجود اینکه تکنیک‌هایی وجود دارند که می‌توانند افتادگی‌های متوسط را بهبود بخشند و نتایج قابل قبولی ارائه دهند، اما ثابت شده است که درمان قطعی برای افتادگی سینه بسیار دشوار است. برخی از روش‌ها ممکن است سینه را به اندازه یک سانت یا مقداری بیشتر بالا ببرند، اما برای اکثر خانم‌ها که بچه دارند یا افتادگی شدیدی در سینه‌هایشان دارند، این میزان برای ایجاد سینه‌های ایده‌آل کافی نیست.

سینه‌ها به دلیل ضعیف بودن عضلات، ممکن است افتادگی پیدا کنند. این افتادگی به دلیل کشیده شدن و ضعیف شدن فیبرهای داخلی، که به آن‌ها لیگامان‌ها یا کوپر نیز گفته می‌شود، رخ می‌دهد. زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد، بافت احاطه‌کننده شل می‌شود و سینه‌ها شروع به افتادن می‌کنند. بنابراین، نیاز استراتژی‌های بهتری که به منظور سفت کردن این لیگامان‌ها استفاده می‌شوند، پیش از اینکه بتوانیم به طور موثر سینه‌ها را بدون نیاز به جراحی بالا ببریم و شکل دهیم، پیدا کنیم.

اگرچه درمان‌های بدون جراحی ممکن است باعث ایجاد تورم موقتی شوند که باعث به نظر رسیدن سینه‌ها به اندازه‌ای بالاتر می‌شود، اما بیشتر جایگزین‌های لیفت سینه تنها پوست را درمان می‌کنند. در بیشتر موارد، به دلیل نیاز به برداشتن حجم زیادی از پوست برای سفت شدن سینه، نیاز به لیفت سینه حس می‌شود.

بسیاری از درمان‌های لیفت سینه بدون جراحی که به مشتریان ارائه می‌شود، معمولاً توسط جراحان غیرپلاستیکی انجام می‌شود.

انواع روش های جراحی رفع افتادگی سینه

برخی از روش های قدیمی لیفت سینه شامل موار زیر می شوند:

لیزر

درمان لیفت سینه با لیزر شامل استفاده از لیزرهای سوزاننده با سرما است. لیفت سینه بدون جراحی لیزر لایه نازکی از پوست را بر می دارد؛ به ظاهر پوست را سفت می کند و از این طریق یک لیفت طبیعی ایجاد می کند.

تمام لیزر ها با آسیب زدن به پوست و تشکیل شدن بافت زخم و کلاژن کار می کنند.

ترماژ

ترماژ درمانی است که در آن از امواج انرژی دار رادیوفرکانس استفاده می شود که باعث سفت شدن کلاژن پوست می شود.

 بوتاکس

بوتاکس می تواند روی سینه ها اثری مشابه صورت داشته باشد؛ برای مثال می توان به اثرات سفت شدن و لیفت دادن اشاره کرد. بوتاکس یک شل کننده عضلانی است؛ بنابراین راهی نیست که بتوان از طریق آن لیفت سینه را انجام داد.

ورزش های سینه

متخصصان به اتفاق نظر می گویند که اگر کسی به شما گفت که ورزش دادن سینه ها می تواند باعث لیفت و بالابردن آن ها شود، نمی داند چه می گوید. تنها کاری که می توانید انجام دهید، ورزش دادن عضلات سینه ای بزرگ است که باز هم قرار نیست سینه های شما را بالا ببرد.

لیفت سینه خون آشام

لیفت سینه خون‌آشام یکی از روش‌های مورد توجه برای درمان افتادگی سینه است. این روش از سوزن‌های ریز و پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) برای سفت کردن و لیفت پوست سینه استفاده می‌کند.

کرم ها

کرم‌های موضعی بسیاری در بازار موجود هستند که ادعا می‌کنند قادرند پوست سینه را سفت کنند و آن را بالا ببرند. اما بسیاری از این محصولات تنها اثرات موقتی دارند و نمی‌توانند به طور دائمی سینه را بالا ببرند. بیشتر کرم‌های لیفتینگ حاوی استروژن هستند که در صورت تاثیرگذاری، تاثیر آن بسیار کم خواهد بود.

تردلیفت

روش تردلیفت برای لیفت کلی و لیفت پوست قسمت بالایی سینه استفاده می‌شود. همچنین یک تکنیک تردلیفت برای لیفت سینه وجود دارد که شامل یک سیستم به نام لیفت پالایشی است. این روش ممکن است اثر کمی داشته باشد، اما در برخی موارد، نیاز به محکم شدن بخیه‌ها به قفسه سینه دارد.

آخرین مقالات

مشاوره رایگان شبانه روزی