روش های رفع خط اخم و چروک پیشانی ناشی از افزایش سن و مواد آرایشی

خط اخم

تقریباً در صورت و پیشانی همه ما خطوط بزرگ و متعددی وجود دارد. گاهی اوقات این خطوط توسط پرتوهای خورشید به وجود می‌آید و گاهی اوقات زمینه ژنتیکی دارد.، اما به طور کلی خطوط صورت بخشی از فرآیند بالا رفتن سن و پیری محسوب می‌شوند. اگرچه نمی‌‌توان از به وجود آمدن خطوط پیشانی و خط اخم جلوگیری کرد روش‌های متعددی برای کاهش ظاهر این خطوط وجود دارد که در ادامه به توضیح روش‌های موجود در علم پزشکی و برخی از روش‌های خانگی می‌پردازیم که می‌‌توانند نتایج مشابهی را ایجاد کنند.

به وجود آمدن خط اخم در یک دوره از زندگی به یک موضوع مهم تبدیل می‌شود. به طور طبیعی هیچ یک از افراد تمایلی به پیر شدن و به وجود آمدن خطوط عمیق روی پیشانی خود ندارند و از به وجود آمدن علایم پیری در ظاهر خود راضی نیستند. این خطوط می‌‌توانند توسط فاکتورهای درونی و خارجی به وجود بیایند که شما می‌توانید به کمک برخی از روش‌های خانگی یا تغییر سبک زندگی از پوست خود مراقبت کنید. به این ترتیب اگر خطوطی که بین ابروها و خطوطی که در امتداد ابرو به وجود آمده است شما را ناراحت کرده می‌‌توانید از روش‌های موجود برای رفع خطوط صورت خود استفاده کنید.

لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت  از متخصص کلینیک پوست و موی رازی با شماره 02188334029 و 02188333259  تماس حاصل فرمایید.

 چه عواملی باعث ایجاد خطوط پیشانی می‌شود؟


 قبل از آنکه با روش‌های موجود برای رفع خطوط صورت آشنا شوید باید علل تشکیل چین و چروک پیشانی را بشناسید. به خاطر داشته باشید که برخی از این شرایط قابل تغییر نیستند و فراتر از کنترل شما می‌باشند بنابراین باید آنها را بپذیرید، حال آنکه برخی دیگر در زمره علل خارجی قرار می‌گیرند که شما می‌توانید از بروز آنها جلوگیری کنید.

 قرار گرفتن در معرض نور آفتاب

 همه ما به خوبی می‌‌دانیم که پرتوهای قدرتمند فرابنفش خورشید می‌تواند باعث آسیب رساندن به پوست شود. این پرتوها می‌‌توانند باعث از بین رفتن کلاژن و فیبرهای الاستین بدن شوند که در این حالت بدن خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و دیگر نمی‌‌تواند به تولید کلاژن بپردازد. بنابراین استفاده از کرم ضد آفتاب با عیار حفاظتی بالا و استفاده از لباس مناسب اهمیت بسیار زیادی دارد.

 ژنتیک

 در آینه به خود نگاه کنید، آیا در پیشانی شما چین و چروک دیده می‌شود؟ آیا پوست این ناحیه دارای خطوط عمیق است؟ خوشبختانه یا متاسفانه ژنتیک در به وجود آمدن چین و چروک‌های صورت نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند.

 استفاده از لوازم آرایش

 همیشه قبل از استفاده از لوازم آرایش به ترکیباتی که در ساخت آن به کار رفته است توجه کنید. برخی از محصولات آرایشی حاوی ترکیبات شیمیایی خطرناک هستند که می‌‌توانند باعث اختلال در تولید طبیعی کلاژن شوند. لوازم آرایش بر فیبرهای الاستین بافت‌های بدن تاثیر می‌گذارند. در صورتی که از محصولات متعدد برای آرایش صورت خود استفاده می‌کنید به خاطر داشته باشید که شب قبل از خواب صورت خود را بشویید و از شوینده ملایم برای پاکسازی صورت خود استفاده کنید.

 سیگار کشیدن

 همه ما به خوبی می‌‌دانیم که سیگار کشیدن خطرات بسیار زیادی برای پوست و اعضای داخلی بدن دارد. سیگار کشیدن علاوه بر آنکه باعث به وجود آمدن علائم و نشانه‌های پیری می‌شود سطح تولید کلاژن و فیبرهای الاستین پوست را کاهش می‌دهد. ترکیبات شیمیایی موجود در تنباکو باعث از بین رفتن رطوبت پوست و خشکی آن می‌شود که در نهایت منجر به ایجاد خطوط پیشانی خواهد شد.

 حرکات صورت

 برخی از افراد از حرکات صورت خود برای بیان برخی از مفاهیم استفاده می‌کنند مثلا برخی از افراد در هنگام صحبت کردن اخم می‌کنند. هر چه تعداد دفعات انجام این حرکات بیشتر باشد احتمال تشکیل چین و چروک در آن نقاط بیشتر خواهد بود. چین و چروک پیشانی و خط اخم با گذر زمان و در پی حرکات متعدد عضلات این قسمت به وجود می‌آید. در اکثر مواقع این افراد متوجه نیستند که هنگام صحبت کردن با دیگران از حرکات صورت نیز استفاده می‌‌کنند. ممکن است این افراد نتوانند از حرکات طبیعی صورت خود جلوگیری کنند اما باید سعی کنند که این حرکات را با شدت کمتری انجام دهند.

 خوابیدن

خوابیدن و کمبود خواب یکی از عواملی است که در ایجاد چین و چروک‌های پیشانی نقش دارد. خواب کافی به بدن امکان می‌دهد تا به ترمیم و بازسازی سلول‌های پوست بپردازد و سلول‌های مرده را از سطح پوست حذف کند. خوابیدن به مدت ۶ تا ۸ ساعت در طول شب، از ایجاد چین و چروک در پیشانی جلوگیری می‌کند. همچنین، قبل از خوابیدن، مصرف یک لیوان آب می‌تواند به آبرسانی پوست کمک کند. الگوی مناسب خواب بسیار مهم است و در ایجاد چین و چروک‌های پیشانی نقش مهمی دارد. اگر به صورت دمر خوابیده و صورت خود را به بالش فشار می‌دهید، باید بدانید که ریسک ایجاد چین و چروک در پیشانی شما نسبت به افرادی که به پشت خوابیده‌اند، بیشتر است.

چه روش‌هایی برای رفع خطوط پیشانی وجود دارد؟


 استفاده از لوسیون و عمل جراحی از جمله روش‌های موجود در علم پزشکی است که به رفع خطوط پیشانی کمک می‌کند.

 استفاده از لوسیون

استفاده از لوسیون

 لوسیون و کرم‌های بسیار متعددی در بازار وجود دارد که سازندگان آنها ادعا می‌کنند به کاهش چین و چروک و جلوگیری از تشکیل آنها کمک خواهند کرد. این محصولات حاوی ترکیباتی از قبیل ویتامین c ، آنتی اکسیدان‌های آلفا لیپوئیک اسید و دی اتیل آمی‌نو اتانول هستند. نتیجه نهایی حاصل از مصرف این محصولات به خاصیت ارتجاعی پوست، سن بیمار و عمی‌ق بودن خطوط صورت بستگی دارد.

 تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس

 در گذشته فقط افراد مشهور از تزریق بوتاکس استفاده می‌‌کردند اما امروزه همه افراد از این روش استفاده می‌‌کنند. تزریق بوتاکس به کمک مواد شیمیایی بوتولونیوم به رفع خطوط ریز و چین و چروک عمیق پیشانی کمک می‌کند. بوتاکس حاوی سم بوتولونیوم می‌باشد، بوتولونیوم یک نوع پروتئین است که توسط باکتری کلستریدیوم بوتولونیوم تولید می‌‌شود. بوتاکس می‌تواند از تشکیل چین و چروک بیشتر صورت در آینده جلوگیری کند. استفاده مداوم از بوتاکس باعث می‌شود که اثر شل شدگی عضلات به مدت بیشتری باقی بماند بنابراین بیمار نیاز به تزریق مکرر ندارد.

 تزریق فیلر

تزریق فیلر

 از تزریق کلاژن برای جوان سازی پوست و رفع خطوط پیشانی استفاده می‌شود. تزریق ژل و فیلر باعث می‌‌شود پوست جوان به نظر برسد. پزشک نقاطی که قرار است تزریق فیلر انجام شود را با ماده آنتی باکتریال تمیز می‌کند سپس در هنگام تزریق از یک ماده بی حسی موضعی، یخ یا بیهوشی موضعی استفاده می‌‌کند تا شما هیچ گونه دردی را احساس نکند. معمولا فیلر یک نوع از هیالورونیک اسید یا ماده شیمیایی تحریک کننده کلاژن است که به کمک یک سرنگ بسیار کوچک به پوست تزریق می‌شود. برخی از بیماران در هنگام تزریق ژل درد و سوزش کمی را احساس می‌‌کنند. برخی از بیماران به چند جلسه درمان نیاز دارند تا به نتایج مورد انتظار خود دست یابند.

 انجام عمل جراحی

انجام عمل جراحی

 تا چندین دهه تعداد زیادی از مردان و زنان از روش‌های مختلف جراحی برای رفع خطوط پیشانی خود استفاده می‌‌کردند. برخی از این روش‌ها عبارتند از لیفت ابرو، میکرودرم ابریژن و لیزر درمانی.

 تغییر سبک زندگی می‌‌تواند خطوط پیشانی را کاهش دهد.

علاوه بر روش‌های خانگی طبیعی برای کاهش خطوط صورت، روش‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید با تغییر سبک زندگی خود چین و چروک و خطوط پیشانی‌تان را کاهش دهید.

یکی از راهکارهای موثر برای افزایش حجم عضلات صورت و پیشانی، انجام تمرینات مخصوص صورت در ورزش یوگا است. این تمرینات ورزشی به طور همزمان عضلات صورت را به حرکت در می‌آورند. به عنوان مثال، می‌توانید ابروهای خود را بالا ببرید و از هم دور کنید. این تمرین را ۵ بار انجام دهید و سعی کنید در طول روز چندین بار به انجام این تمرین بپردازید.

رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و از انواع میوه‌ها، سبزیجات برگ سبز و غلات کامل استفاده کنید. همچنین، در طول روز به اندازه کافی آب بنوشید تا آب بدن شما تامین شود.

سعی کنید استرس را در زندگی خود کاهش دهید و در تمرینات ورزشی یوگا و مدیتیشن شرکت کنید. همچنین، تا حد امکان از حرکات زیادی برای صورت استفاده نکنید تا خطوط پیشانی شما عمیق‌تر نشود.

در طول روز به کمک محصولات آبرسان طبیعی، صورت و پیشانی خود را ماساژ دهید. ماساژ دادن خطوط صورت باعث افزایش خونرسانی به آن ناحیه و سفت شدن عضلات و بافت‌ها می‌شود.

وقتی صورت خود را تمیز می‌کنید، از مواد شیمیایی ملایم استفاده کنید. همچنین، اگر قرار است بیرون بروید و در معرض آفتاب قرار بگیرید، باید لباس مناسب بپوشید و از کرم ضد آفتاب با عیار حفاظتی بالا استفاده کنید.

 روش‌های خانگی برای رفع خطوط پیشانی شامل چه مواردی است؟


قبل از مراجعه به پزشک برای رفع خطوط پیشانی، می‌توانید از روش‌های خانگی مختلف استفاده کنید که می‌توانند از ایجاد خطوط پیشانی جلوگیری کنند و روند پیشرفت آن‌ها را کند کنند. در زیر به برخی از این روش‌ها اشاره می‌کنیم:

1. از آناناس و پاپایا برای تهیه ماسک استفاده کنید و آن را به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست صورت خود قرار دهید. این ماسک به تقویت کلاژن پوست کمک می‌کند.

2. دو عدد سفیده تخم مرغ را با سه قطره آب لیمو ترش مخلوط کنید و آن را روی صورت خود بگذارید و پس از چند دقیقه صورت‌تان را بشویید.

3. چند قطره آب آناناس سبز و آب سیب را به طور مساوی با هم مخلوط کنید و ماسک به دست آمده را به مدت ۱۵ دقیقه روی صورت خود قرار دهید.

4. دو قاشق ماست ساده را با نصف قاشق غذاخوری عسل و آب لیمو ترش مخلوط کنید. سپس سه عدد قرص ویتامین E را سوراخ کرده و به مخلوط اضافه کنید. از یک تکه پنبه استفاده کنید و مخلوط به دست آمده را روی صورت و پیشانی خود قرار دهید و پس از ۱۰ دقیقه صورت خود را بشویید.

5. نصف قاشق غذا خوری عسل را با دو قاشق غذاخوری ودکا و یک قاشق غذاخوری پودر رازیانه مخلوط کنید و آن را درون یک ظرف در بسته قرار دهید. پس از سه روز به کمک یک تکه پنبه آن را روی صورت خود بمالید و پس از ده دقیقه صورت خود را بشویید.

“کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است.”

آخرین مقالات

مشاوره رایگان شبانه روزی