درمان ریزش مو به علت هورمون ها و بیماری بامزوتراپی،پی ار پی و لیزر

ریزش مو

 

اکثر افراد فکر می‌کنند ریزش مو فقط به آقایان و بالا رفتن سن مربوط می‌شود، اما این شرایط ممکن است برای هرکسی پیش بیاید و علل بسیار متفاوتی نیز دارد. به طور معمول روزانه حدود 100 تار مو به دلیل چرخه طبیعی رشد مو می‌ریزد، اما ریزش موی بیش از حد معمولا برای افراد نگران کننده است.در واقع ریزش مو که در ابتدا برای فرد عادی و جزئی است به یک مشکل بزرگ تبدیل شده و هنگامی که موی خود را شانه می‌ کند باعث نگرانی شدید وی می‌شود. امروزه با افزایش گستره دانش در زمینه علل مختلف ریزش مو در افراد مختلف و همچنین با توجه به پیشرفت تکنولوژی، روش های درمانی بسیاری برای توقف ریزش مو ، تقویت مو و افزایش رشد آنها به نحو مؤثری افزایش یافته و آثار و نتایج آن نه تنها در ظاهر مشخص است، بلکه موهایی ضخیم‌تر و پرپشت‌تر از قبل برای شما به ارمغان می‌آورد.

ریزش مو مشکلی است که هم برای آقایان و هم برای خانم‌ها وجود دارد، ریزش مو خطری برای زندگی افراد ایجاد نمی‌کند، اما ممکن است اثرات روانی نامطلوبی به ویژه روی خانم‌ها داشته باشد.از این رو بسیاری از افراد روش‌های متعددی را برای جلوگیری از ریزش مو و برای پنهان کردن پیامدهای ناخوشایند آن امتحان کرده‌اند. بسیاری از این درمان‌ها گران قیمت، غیر مؤثر و پر دردسر هستند. ما در کلینیک زیبایی رازی از روش های جدیدی همچون مزوتراپی، PRP و لیزرتراپی برای درمان ریزش مو و افزایش حجم و تراکم موها استفاده می‌کنیم. این درمان ها به شما کمک می‌کنند تا موهای زیبا و اعتماد به نفس از دست رفته خود را به شیوه‌ای کاملاً طبیعی دوباره به دست آورید.

به منظور دریافت مشاوره  یا رزرو نوبت در کلینیک رازی در خصوص درمان متناسب با خودتان برای رفع ریزش مو و پرپشت شدن موها می‌توانید با شماره‌های 02188334029 و  02188333259  تماس حاصل فرمایید.

انواع ریزش مو


انواع ریزش مو

چندین نوع ریزش مو وجود دارد که اغلب با توجه به اینکه ریزش مو فقط در یک ناحیه بوده، یا روی نواحی بزرگتری از سر تاثیر می‌گذارد و اینکه ریزش مو پچی(تکه تکه‌ای) بوده و یا تمام نواحی سر برا در برمی‌گیرد، طبقه بندی می‌شوند. برخی از رایج‌ترین علل ریزش مو در قسمت های زیر مورد بحث قرار خواهند گرفت.

آلوپسی آره تا

آلوپسی آره تا

آلوپسیا آره اتا AA رایج‌ترین نوع ریزش مو به شمار می‌آید. در واقع یک بیماری خود ایمنی است که در آن پچ‌های دایره‌ای شکل روی پوست سر و دیگر قسمت های مودار صورت ظاهر می‌شوند. این ریزش مو ممکن است به صورت ناگهانی رخ دهد و اگر التهاب کاهش پیدا کند، ممکن است مو مجددا در آن ناحیه رشد کند. اگر آلوپسی تمام پوست سر را فراگیرد، آن را آلوپسی توتال می‌نامند. اگر به بقیه بدن از جمله ابروها، مژه‌ها، ریش و موی ناحیه تناسلی گسترش پیدا کند ,آلوپسی یونیورسال نامیده می‌شود. در مردان، اگر آلوپسی فقط در ناحیه ریش ظاهر شود، آلوپسی ریش نامیده می‌شود.

آلوپسی کششی

آلوپسی کششی

آلوپسی کششی در طول زمان با کشیدن مداوم ریشه‌های مو ایجاد می‌شود. مدل موهایی که موجب وارد شدن فشار به فولیکول‌های مو می‌شوند مانند بافتن موها در نوارهای باریک اغلب باعث به وجود آمدن چنین مشکلاتی می‌شوند. همچنین ممکن است از طریق فرکردن یا صاف کردن مو با مواد شیمیایی ایجاد شوند. هر چه زودتر این وضعیت تشخیص داده شود درمان راحت‌تر خواهد بود و اگر به مدت طولانی درمان نشود، ممکن است ریزش مو دائمی شود. بستن مو به روش شل‌تر و آزدتر آسیبی به ریشه‌ی مو وارد نمی‌کند و اغلب بهترین راه برای جلوگیری از این نوع ریزش مو است.

اختلال کندن مو

اختلال کندن مو

اختلالی است که باعث می‌شود فرد موهای خود را بکند. اغلب این افراد نوعی میل اجباری برای کندن موهای پوست سر، مژه، ابروها و یا جاهای دیگربدن دارند. درمان شناختی-رفتاری و داروها می‌توانند به درمان این بیماری کمک کنند.

تیناکاپتیس (عفونت قارچی)

تیناکاپتیس (عفونت قارچی)

تینا کاپتیس، یا کچلی قارچی پوست سر، نوعی عفونت قارچی است که به ساقه و فولیکولهای مو حمله می‌کند و موجب ریزش مو می‌شود. قسمتهایی که رشد مو در آنجا متوقف شده است به صورت طاسی سکه‌ای و نقاط سیاه رنگ دیده می‌شود. اکثرا کودکان دچار این بیماری می‌شوند، اما بزرگسالان هم ممکن است به این بیماری دچار شوند. درمان ین بیماری معمولا آنتی بیوتیک‌های ضد قارچی هستند.

تلوژن افلوویومTE

تلوژن افلوویومTE

تلوژن افلوویوم (TE)به کم پشت شدن موهای سر به صورت پراکنده گفته می‌شود. رشد مو شامل چندین مرحله می‌شود. مو چند سال رشد می‌کند، استراحت می‌کند (مرحله تلوژن)، می‎ریزد، و سپس مجددا رشد می‌کند. هنگامی که ریشه مو پیش از موعد به مرحله استراحت برسد، تلوژن افلوویوم نامیده می‌شود.

 آلوپسی آندروژنتیک (“طاسی با الگوی مردانه”، ” طاسی با الگوی زنانه”)

آلوپسی آندروژنتیک، گاهی اوقات ” طاسی با الگوی مردانه” نیز نامیده می‌شود، چون اکثرا ریزش مو برای مردان اتفاق می‌افتد، اما ممکن است زنان هم دچار این بیماری شوند. معمولا آلوپسی آندروژنتیک به دلایل هورمونی و ژنتیکی ایجاد می‌شود.

الگوی طاسی مردانه

الگوی طاسی مردانه

ریزش موی بعضی از مردان در اوایل سن 20 سالگی شروع می‌شود و در سن 50 سالگی، 50 درصد از مردان ریزش مو پیدا می‌کنند. معمولا موها به صورت الگوی خط موی کلاسیک “M” می‌ریزند . این الگوی ریزش مو از قسمت شقیقه شروع می‌شود و بیشتر در مردان دیده می‌شود.

الگوی طاسی زنانه

الگوی طاسی زنانه

ریزش مو فقط برای مردان پیش نمی‌آید. اکثرا ریزش موی مردانه از قسمت خط موی پیشانی اتفاق می‌افتد، اما ریزش مو برای زنان اغلب در بالای سر مشاهده می‌شود. ممکن است ریزش مو در مردان مربوط به ژنتیک (سابقه خانوادگی) باشد اما برای زنان معمولا بعد از یائسگی دیده می‌شود. بر خلاف مردان، ریزش موی زنان به صورت کامل نیست و معمولا جلو سر ریزش چندانی ندارد.

درمان و دارو برای ریزش مو


درمان و دارو برای ریزش مو

داروهای ریزش مو از ملایم تا قوی و همینطور ارزان قیمت تا گران ‌قیمت دربازار موجود هستند. البته انتخاب آن بستگی به این دارد که چه مقدار از موهای شما ریخته است و یا مهمترین اولویت شما چیست؟ آیا می‌خواهید ریزش موی خود را پنهان کنید یا آنرا جایگزین کنید؟درمان شامل موارد زیر است:

دارو

  • کرم و لوسیون موضعی: ماینوکسیدیل بدون نسخه (با نام تجاری روگین نیز شناخته می‌شود) می‌تواند باعث رشد مجدد مو شود این دارو مخصوصا برای کسانی که ریزش موی ارثی دارند مناسب است. این دارو به طور مستقیم روی پوست سر استفاده می‌شود. فیناستراید (پروپشیا) به صورت قرص تجویز می‌شود و فقط برای مردان است. ممکن است تاثیر این داروها شش ماه بعد معلوم شود.
  • داروهای ضد التهاب: فولیکول‌هایی که به دلیل مصرف مواد شیمیایی شدید یا کشش بیش ازحد آسیب دیده یا ملتهب شده‌اند با استفاده از کرم‌ها یا تزریقات استروئیدی تجویز شده توسط پزشک آرام می‌شوند.روش های پیشرفته تر ریزش مو شامل:

مزوتراپی

 مزوتراپی ریزش مو

مزوتراپی یک روش درمان غیرجراحی است که بیش از 50 سال سابقه دارد و برای درمان شرایط و بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود. این روش شامل تزریقات نازک به ناحیه آسیب دیده می‌شود که شامل مواد معدنی، ویتامین‌ها و مواد دیگر از جمله مسدود کننده‌های DHT است. همچنین، میکرونیدلینگ (استفاده از سوزن‌های کوتاه و نازک) باعث افزایش جریان خون به ناحیه مورد نظر می‌شود، که باعث تغذیه فولیکول‌های موی موجود می‌شود و رشد موهای جدید را تحریک می‌کند. این روش به خصوص برای زنانی که با مشکل کمبود مو مواجه هستند، بسیار موثر است. اکثر مراجعه‌کنندگان احساس درد و ناراحتی نمی‌کنند زیرا تزریقات زیر پوست و بین لایه چربی و بافت پوست انجام می‌شود.

مزوتراپی می‌تواند به جلوگیری از ریزش موی بیشتر در مردان کمک کند و نیازی به مصرف دارو نیز ندارد. این روش ایمن بوده و بدون هیچ گونه عوارض جانبی یا واکنش‌های آلرژیک است. جلسات مزوتراپی معمولاً کمتر از نیم ساعت طول می‌کشد و دوره کامل شامل ده جلسه است که هر یک دو هفته یکبار انجام می‌شود. پس از جلسات ابتدایی، برای ترمیم و نگهداری، هر 2 تا 3 ماه یکبار باید مراجعه کرد.

 

 

درمان پی آر پی( PRP)

درمان ریزش مو پی آر پی( PRP

درمان پی آر پی به عنوان یک روش جایگزین یا مکمل در ترمیم مو، از روش‌های موضعی، خوراکی و جراحی استفاده می‌کند. در این روش، مقداری خون از فرد گرفته می‌شود و با یک محلول ترکیب شده و سپس به پوست سر تزریق می‌شود. فاکتورهای رشد موجود در انواع خاصی از سلول‌های خونی مانند پلاکت، تحریک می‌شوند و محیط مناسبی برای رشد فولیکول‌های مو ایجاد می‌کنند، که به افزایش رشد مو کمک می‌کند. این روش به عنوان یک روش طبیعی و نوآورانه، از توانایی بدن برای بهبود خودش استفاده می‌کند.

چرخه رشد مو شامل چند مرحله است؛ تلوژن که مرحله استراحت است، آناژن که مرحله رشد، کاتاژن که مرحله بازگشت و اکسوژن که مرحله ریزش مو است. اخیراً، سیگنال‌های مولکولی که تحریک این تغییرات را ایجاد می‌کنند و تفاوت بین افراد با الگوی ریزش موی مردانه یا زنانه، شناسایی شده است. این نشان می‌دهد که پی آر پی شامل تراکم بالایی از مولکول‌های مشابه و فاکتورهای ضروری رشد در چرخه طبیعی مو است و ژن‌های حیاتی را تحریک می‌کند تا موهای آناژن را افزایش دهد. سلول‌ها از طریق مسیرهای زیادی در بدن می‌توانند ارتباط برقرار کنند، بنابراین از این مسیرها برای قسمت‌های مختلف بدن استفاده می‌شود.

درمان پی آر پی به طور معمول سیگنال‌های خونریزی را متوقف می‌کند و به بهبود زخم کمک می‌کند. اما اگر به قسمت دیگری از بدن مانند پوست سر منتقل شود، می‌تواند رشد مو را تحریک کند. این روش یک روش فوق العاده، نسبتاً غیر تهاجمی و طبیعی برای درمان مشکلات مویی است.

درمان با لیزر کم توان(LLLT)

درمان ریزش مو با لیزر کم توان

لیزرتراپی کم توان (LLLT) از تابش نور قرمز یا نزدیک به مادون قرمز برای درمان استفاده می‌کند. در این روش، پوست سر افرادی که با ریزش مو مواجه هستند، به تابش دیودهای لیزر مادون قرمز متعرض می‌شود. یک جلسه معمولی از لیزرتراپی معمولاً 20 دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد و می‌توان آن را در مطب پزشک یا حتی با استفاده از کلاه یا برس لیزری در خانه انجام داد. این درمان به نظر ممکن است کمی عجیب بیاید، اما واقعیت این است که لیزرتراپی کم توان از یک بخش خاص از طیف نور خورشید برای درمان استفاده می‌کند و این نشان می‌دهد که برخی از امواج نوری می‌توانند مزایای زیادی برای فیزیولوژی بدن انسان داشته باشند، از جمله بهبود زخم‌ها، کاهش التهاب و بهبود ریزش مو.

LLLT در حال حاضر برای درمان انواع مختلف بیماری‌ها استفاده می‌شود. اما برای هر درمان، باید پارامترهای مختلفی مانند طول موج، فلوئنسی، تراکم توان، ساختار پالس و مدت زمان استفاده از نور انتخاب شود. استفاده از پارامترهای زیرین از حد مطلوب ممکن است باعث کاهش تاثیر درمان یا حتی نتایج منفی شود. بنابراین، برخی از نتایج منفی در درمان LLLT ممکن است به دلیل انتخاب نامناسب منبع نور و میزان استفاده از لیزر باشد.

پیوند مو

پیوند مو

بهترین راه حل برای افرادی که ریزش مو دارند پیوند مو است. ممکن است در ذهن خیلی افراد تصاویر ناخوشایند شاخه مو‌های کاشته شده مجسم شود. از آنجا که پیوند مو بر روی هورمون‌ها و یا سلول‌ها و سیگنال‌هایی که موجب رشد مو می‌شود تاثیر نمی‌گذارد، بنابراین علت ریزش مو درمان نمی‌شود. متاسفانه این به این معنی است که تاثیر پیوند مو به الگوی ریزش موی شما بستگی دارد.

“کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است.”

آخرین مقالات

مشاوره رایگان شبانه روزی