درمان بیماری واریس پا و رگ های عنکبوتی

gg1

رگ‌های واریس رگ‌هایی هستند که بزرگ شده و کج می‌شوند، آنها یکی از رایج‌ترین اختلالات در گردش خون هستند، در هر 100 بزرگسال حدود نفر 3، در دوره‌ای از زندگی خود، به بیماری واریس مبتلا می‌شوند. اگر چه واریس ممکن است از نظر زیبایی فرد را نگران کند، اما اغلب علائمی کاملا عاجز کننده مانند خارش و دردهای منظم ایجاد می‌کند. اگر واریس شدید  بوده و درمان نشود، حتی ممکن است باعث تغییر رنگ پوست، اگزما و زخم شود. روش‌های درمانی بسیاری (جراحی و غیر جراحی ) بسته به شدت علائم و شرایط و اولویت‌های فرد وجود دارند.

اگر شما واریس شدید داشته باشید یا رگ‌های شما درحال تبدیل شدن به رگ‌های عنکبوتی که زندگی را مختل می‌کنند هستند، باید به دنبال یک متخصص رگ باشید. در کلیینیک زیبایی رازی، ما روش‌های درمانی موثری از جمله لیزر، درمان با روش رادیوفرکانسی، اسکلروتراپی، درمان لیزر ایندوونوس را برای کمک به شما در داشتن یک زندگی سالم ارائه می‌دهیم.
به منظور دریافت مشاوره ورزرو نوبت در کلینیک زیبایی رازی می‌توانید با شماره‌های 02188334029 02188333259 تماس حاصل فرمایید.

ge

علت واریسی شدن رگها چیست؟

gg3

در پاها دو سیستم اصلی از رگ‌ها وجود دارد:

• رگهای عمیق: عضلات پا در حین پیاده بر رگ‌های عمیق فشار وارد کرده و بیشتر خونی که از پاها برمی‌گردد را به قلب می‌برند.
  • رگهای سطحی: این رگ‌ها در زیر پوست قرار داشته و از اهمیت کمتری برخوردارند و باعث ایجاد واریس می‌شوند.

تمام این رگ‌ها دارای دریچه‌های یک طرفه هستند تا اطمینان حاصل شود که خون به سمت قلب جریان می‌یابد. از بین رفتن این دریچه‌ها باعث می‌شود که خون به سمت پایین رگ‌ها حرکت کند و در هنگام ایستادن فشار بیش از حد ایجاد شود. این فشار بیش از حد باعث گشادی رگ‌ها می‌شود، به طوری که رگ‌ها به درستی بسته نمی‌شوند. سپس خون در امتداد این رگ‌ها به عقب رفته و به پا برگشته و موجب ایجاد واریس می‌شود. همچنین افزایش فشار در این رگ‌ها باعث ایجاد رگ‌های عنکبوتی و تغییر رنگ محل به کبودی می‌شود.

چه افرادی به رگ‌های واریسی مبتلا می‌شوند؟

gg4

اکثر افراد مبتلا به واریس هیچ بیماری اساسی ندارند و هیچ علت ظاهری برای این بیماری وجود ندارد. با این حال، احتمال پیشرفت آنها در شرایط زیر بیشتر می‌شود:

• بارداری: این تا حدی بدان علت است که کودک باعث ایجاد فشار بیشتری بر رگ‌ها می‌شود و تا حدی به این دلیل است که  هورمون‌هایی که در دوران بارداری ترشح می‌شوند دیواره‌ی رگ‌ها را  سست می‌کنند. هرچه تعداد فرزندانتان بیشتر باشد بیشتر در معرض خطر ابتلا به واریس دائمی قرار خواهید داشت. رگ‌های واریس معمولا در دوران بارداری ظاهر یا شدیدتر می‌شوند، اما اغلب پس از زایمان که فشار وارده بر رگ‌ها کمتر می‌شود بهبود می‌یابند.
  • سن: با افزایش سن، احتمال ابتلا به واریس بیشتر می‌شود .
  • اضافه وزن: که به نظر میرسد در زنان، اما نه در مردان، باعث افزایش خطر ابتلا به واریس می‌شود.
  • ایستادن بیش از حد: گفته می‌شود مشاغلی که در آنها فرد مجبور است ساعات زیادی روی پا بایستد باعث ایجاد رگ‌های واریسی می‌شوند. با این حال، شواهد علمی کمی برای حمایت از این نظریه وجود دارد.
  • جنسیت. زنان بیشتر از مردان به واریس مبتلا می‌شوند.

در بسیاری از افراد واریس هیچ علامتی ندارد، بجز این که آنها قابل توجه هستند و ممکن است ظاهرشان شرم آور باشد. برخی از علائم رایج عبارتند از:

• برآمدگی یا پیچیده شدن رگ‌های آسیب دیده
  • درد در قسمت آسیب دیده، به خصوص پس از نشستن یا ایستادن طولانی مدت
  • ورم پاها
  • احساس سنگینی و خستگی عضلانی در پاها
  • خارش در اطراف رگ‌های آسیب دیده
  • سوزش پا در حالت استراحت

برخی از زنان در طول قاعدگی علائم شدیدتری خواهند داشت.

عوارض ناشی از رگ‌های واریسی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• پوست بالای رگ‌های آسیب دیده ممکن است نازک شده و در برابر بریدگی یا زخم حساس‌تر شود.
  • التهاب رگ‌های آسیب دیده (التهاب رگ‌ها)
  • کمی افزایش خطر تشکیل لخته خون در رگ‌های عمیق‌تری که به رگ‌های واریسی متصل هستند (ترومبوز رگ عمقی).

gg5

درمان ممکن است از لحاظ پزشکی ضروری نباشد، مگر اینکه علائم مشکل‌ساز باشند. اگر رگ‌های واریسی کوچک بوده و ناراحتی زیادی ایجاد نمی‌کنند استفاده از جوراب‌های فشرده‌سازی الاستیک توصیه می‌شود. این جوراب‌ها هنگام فعالیت‌های روزانه پوشیده می‌شوند و به فشرده کردن رگ‌ها، جلوگیری از کشش و کاهش هر گونه ناراحتی یا درد کمک می کنند. برای مواردی که مشکل‌سازتر هستند، روش‌های بسیاری (جراحی و غیر جراحی ) برای بستن یا از بین بردن رگ‌های واریسی وجود دارد.

اسکلروتراپی (ترمیم عروق)

gg6

اسکلروتراپی (که به نام اسکلروزیس شیمیایی یا شبیه سازی انووژن شناخته شده است) شامل استفاده از یک سوزن ظریف برای تزریق یک محلول خاص در رگ آسیب دیده است. این محلول موجب تحریک دیواره‌های رگ و در نتیجه باعث سفتی (اسکلروز) و بسته شدن آن رگ می‌شود. بنابراین از ورود خون به این قسمت از رگ جلوگیری شده و خون مجبور است از طریق دیگر رگ‌های سالم‌تر جریان پیدا کند. اسکلروتراپی بدون نیاز به بیهوشی انجام می‌شود.

رگ‌های واریسی عمیق‌تر می توانند با اسکلروتراپی تحت هدایت اولتراسوند (UGS) درمان شوند. پزشک می‌تواند از اولتراسوند دوبلکس استفاده کند تا رگ‌ها را بر روی یک صفحه نمایش دیده، و بتواند دقیقا سوزن ظریف را درون رگ هدایت کند. در این روش امکان یافتن و درمان علل پنهان واریس نیز وجود دارد.

درمان لیزر اندوونوس (EVLT)

gg7

EVLT به نام  حذف با لیزر اندوونوس (EVLA) نیزشناخته می‌شود. یک برش کوچک در یک طرف از رگ آسیب دیده ایجاد شده و از اولتراسوند برای هدایت یک کاتتر لیزر به  درون رگ استفاده می‌شود. لیزر فعال شده و پس از حدود 60 ثانیه رگ از بین می‌رود. با از بین رفتن رگ (همانطور که در اسکلروتراپی اتفاق می‌افتد)، دیگر نیاز به استفاده ازجوراب‌های فشرده ساز نبوده و بهبودی خیلی سریع حاصل می‌شود (معمولا روز بعد فرد می‌تواند سر کار برود).

از بین بردن رگ با استفاده از امواج رادیو فرکانسی

gg8

از بین بردن رگ با استفاده از امواج رادیوفرکوئنسی شامل گرم کردن دیواره رگ واریسی با استفاده از انرژی رادیوفرکانسی است. پزشک از طریق یک برش کوچک در بالا یا زیر زانو به رگ دسترسی پیدا می‌کنند. این کار رگ را گرم می‌کند تا زمانی که دیواره‌های آن از بین بروند، سپس آن را می‌بندند. هنگامی که رگ‌ها بسته شد، خون به طور طبیعی به یکی از رگ‌های سالم هدایت می‌شود.

درمان با جراحی

gg9

اگر اسکن اولتراسوند نشان دهد که اتصال رگی که در آن واریس ایجاد شده نامناسب است، پس معمول‌ترین درمان جراحی، بستن رگ واریسی در این نقطه است. جراحی شامل ایجاد یک برش کوچک در پا، یافتن محل اتصال رگ و بستن رگ مبتلا به واریس است. رگ در جای خود قرار دارد، اما از جریان خون در آن جلوگیری می‌شود.

• در برداشتن رگ، رگ آسیب دیده به طور کامل برداشته می‌شود. یک برش کوچک در پوست هر دو طرف رگ آسیب دیده ایجاد شده و محل اتصال رگ واریسی به رگ بزرگ‌تر بسته می‌شود. سپس یک سیم انعطاف‌پذیر به رگ واریسی وارد شده و از آن خارج می‌شود. این عمل باعث از بین رفتن رگ می‌شود.
  • جدا کردن رگ به وسیله برش‌های کوچک رگ‌ها به وسیله برش‌های کوچک پوستی جدا می‌شوند. این کار برای رگ‌های واریسی کوچک‌تر مناسب است. از ابزارهای جراحی تخصصی برای از بین بردن رگ‌های آسیب دیده استفاده می شود و برش‌ها آنقدر کوچک هستند که اغلب به بخیه نیاز ندارند.
  • جراحی رگ به روش آندوسکوپی برای مواردی که مشکل رگ‌های واریسی شدیدتر است استفاده می‌شود. این کار شامل ایجاد چندین برش کوچک در پا است. یک لوله نازک که حاوی یک دوربین کوچک (آندوسکوپ) است از طریق یکی از برش‌ها، به داخل رگ آسیب دیده وارد شده و ابزارهای کوچک جراحی از طریق برش‌های دیگر وارد می‌شوند.
  • فلبکتومی با استفاده از نور روشی برای برداشتن رگ است که از نور برای روشن کردن رگ استفاده می‌کند. دستگاهی از طریق یک برش کوچک عبور کرده و رگ را با مکش خارج می‌کند.

هزینه

مانند بسیاری از درمان‌های پزشکی، پیش‌بینی هزینه درمان به دلیل تعدد متغیرهای موجود، کار دشواری است. هزینه درمان رگ واریسی کاملا به نوع درمان مورد نیاز شما، تعداد رگ‌های درمان شده و دیگر موارد بهداشتی که باید مورد توجه قرار گیرند، بستگی دارد.

به این پست امتیاز دهید.
درمان بیماری واریس پا و رگ های عنکبوتی