درمان بیماری واریس پا و رگ های عنکبوتی

واریس

رگ‌های واریس رگ‌هایی هستند که بزرگ شده و کج می‌شوند، آنها یکی از رایج‌ترین اختلالات در گردش خون هستند، در هر 100 بزرگسال حدود نفر 3، در دوره‌ای از زندگی خود، به بیماری واریس مبتلا می‌شوند. اگر چه واریس ممکن است از نظر زیبایی فرد را نگران کند، اما اغلب علائمی کاملا عاجز کننده مانند خارش و دردهای منظم ایجاد می‌کند. اگر واریس شدید  بوده و درمان نشود، حتی ممکن است باعث تغییر رنگ پوست، اگزما و زخم شود. روش‌های درمانی بسیاری (جراحی و غیر جراحی ) بسته به شدت علائم و شرایط و اولویت‌های فرد وجود دارند.

اگر شما واریس شدید داشته باشید یا رگ‌های شما درحال تبدیل شدن به رگ‌های عنکبوتی که زندگی را مختل می‌کنند هستند، باید به دنبال یک متخصص رگ باشید. در کلیینیک زیبایی رازی، ما روش‌های درمانی موثری از جمله لیزر، درمان با روش رادیوفرکانسی، اسکلروتراپی، درمان لیزر ایندوونوس را برای کمک به شما در داشتن یک زندگی سالم ارائه می‌دهیم.
به منظور دریافت مشاوره ورزرو نوبت در کلینیک زیبایی رازی می‌توانید با شماره‌های 02188334029 – 02188333259 تماس حاصل فرمایید.

درمان واریس

علت واریسی شدن رگها چیست؟

علت واریس

در پاها دو سیستم اصلی از رگ‌ها وجود دارد:

• رگهای عمیق: عضلات پا در حین پیاده بر رگ‌های عمیق فشار وارد کرده و بیشتر خونی که از پاها برمی‌گردد را به قلب می‌برند.
  • رگهای سطحی: این رگ‌ها در زیر پوست قرار داشته و از اهمیت کمتری برخوردارند و باعث ایجاد واریس می‌شوند.

تمام این رگ‌ها دارای دریچه‌های یک طرفه هستند تا اطمینان حاصل شود که خون به سمت قلب جریان می‌یابد. از بین رفتن این دریچه‌ها باعث می‌شود که خون به سمت پایین رگ‌ها حرکت کند و در هنگام ایستادن فشار بیش از حد ایجاد شود. این فشار بیش از حد باعث گشادی رگ‌ها می‌شود، به طوری که رگ‌ها به درستی بسته نمی‌شوند. سپس خون در امتداد این رگ‌ها به عقب رفته و به پا برگشته و موجب ایجاد واریس می‌شود. همچنین افزایش فشار در این رگ‌ها باعث ایجاد رگ‌های عنکبوتی و تغییر رنگ محل به کبودی می‌شود.

چه افرادی به رگ‌های واریسی مبتلا می‌شوند؟

ابتلا به واریس

واریس یک بیماری عروقی است که در آن رگ‌های پاها و پشت ساق‌ها بزرگ و پرشده خون شده و به صورت رگ‌های برجسته و ظاهری در می‌آیند. اکثر افراد مبتلا به واریس هیچ بیماری اساسی ندارند و هیچ علت ظاهری برای این بیماری وجود ندارد، اما در شرایط زیر احتمال پیشرفت آن بیشتر می‌شود:

• بارداری: در دوران بارداری، فشار بیشتری بر رگ‌ها وارد می‌شود و هورمون‌هایی که در این دوره ترشح می‌شوند، دیواره‌ی رگ‌ها را سست می‌کنند، که باعث ظهور یا شدیدتر شدن رگ‌های واریس می‌شود. همچنین، هر چه تعداد فرزندان زن بیشتر باشد، احتمال ابتلا به واریس دائمی بیشتر است. اما پس از زایمان، با کاهش فشار وارده بر رگ‌ها، وضعیت بهبود می‌یابد.
  • سن: با افزایش سن، احتمال ابتلا به واریس بیشتر می‌شود، زیرا رگ‌ها با گذر زمان ضعیف‌تر می‌شوند.
  • اضافه وزن: اضافه وزن نیز باعث افزایش خطر ابتلا به واریس می‌شود، به خصوص در زنان.
  • ایستادن طولانی: مشاغلی که در آن فرد مجبور است ساعات زیادی روی پا بایستد، باعث ایجاد رگ‌های واریسی می‌شوند، اما شواهد علمی کمی برای حمایت از این نظریه وجود دارد.
  • جنسیت: زنان بیشتر از مردان به واریس مبتلا می‌شوند، به دلیل تأثیر هورمون‌های بارداری و سایر تغییرات هورمونی در دوران زندگی.

با توجه به این موارد، برای کاهش خطر ابتلا به واریس، می‌توانید به وزن خود توجه کنید، فعالیت بدنی منظم داشته باشید، در صورت امکان ایستادن طولانی را کاهش دهید و در دوران بارداری از روش‌های پیشگیری و درمانی مربوط به واریس استفاده کنید.

در بسیاری از افراد واریس هیچ علامتی ندارد، بجز این که آنها قابل توجه هستند و ممکن است ظاهرشان شرم آور باشد. برخی از علائم رایج عبارتند از:

• برآمدگی یا پیچیده شدن رگ‌های آسیب دیده
  • درد در قسمت آسیب دیده، به خصوص پس از نشستن یا ایستادن طولانی مدت
  • ورم پاها
  • احساس سنگینی و خستگی عضلانی در پاها
  • خارش در اطراف رگ‌های آسیب دیده
  • سوزش پا در حالت استراحت

برخی از زنان در طول قاعدگی علائم شدیدتری خواهند داشت.

عوارض واریس

عوارض ناشی از رگ‌های واریسی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• پوست بالای رگ‌های آسیب دیده ممکن است نازک شده و در برابر بریدگی یا زخم حساس‌تر شود.
  • التهاب رگ‌های آسیب دیده (التهاب رگ‌ها)
  • کمی افزایش خطر تشکیل لخته خون در رگ‌های عمیق‌تری که به رگ‌های واریسی متصل هستند (ترومبوز رگ عمقی).

درمان واریس

درمان ممکن است از لحاظ پزشکی ضروری نباشد، مگر اینکه علائم مشکل‌ساز باشند. اگر رگ‌های واریسی کوچک بوده و ناراحتی زیادی ایجاد نمی‌کنند استفاده از جوراب‌های فشرده‌سازی الاستیک توصیه می‌شود. این جوراب‌ها هنگام فعالیت‌های روزانه پوشیده می‌شوند و به فشرده کردن رگ‌ها، جلوگیری از کشش و کاهش هر گونه ناراحتی یا درد کمک می کنند. برای مواردی که مشکل‌سازتر هستند، روش‌های بسیاری (جراحی و غیر جراحی ) برای بستن یا از بین بردن رگ‌های واریسی وجود دارد.

اسکلروتراپی (ترمیم عروق)

اسکلروتراپی

تزریق محلول خاص به رگ‌های واریسی برای ایجاد اسکلروز (سفتی) و بسته شدن آنها، به عنوان اسکلروتراپی یا اسکلروزیس شیمیایی شناخته می‌شود. این روش به رگ‌های آسیب دیده از طریق یک سوزن ظریف محلول تزریق می‌شود. این محلول باعث تحریک دیواره‌های رگ می‌شود و در نتیجه رگ بسته شده و جلوی جریان خون را می‌گیرد. به این ترتیب، خون مجبور است از طریق رگ‌های دیگری جریان پیدا کند. اسکلروتراپی بدون نیاز به بیهوشی انجام می‌شود.

رگ‌های واریسی عمیق‌تر می‌توانند با استفاده از اسکلروتراپی تحت هدایت اولتراسوند (UGS) درمان شوند. در این روش، پزشک از اولتراسوند دوبلکس استفاده می‌کند تا رگ‌ها را بر روی یک صفحه نمایش نشان دهد و بتواند سوزن ظریف را به دقت درون رگ هدایت کند. این روش امکان یافتن و درمان علل پنهان واریس را نیز فراهم می‌کند.

درمان لیزر اندوونوس (EVLT)

درمان واریس با لیزر

EVLT به نام  حذف با لیزر اندوونوس (EVLA) نیزشناخته می‌شود. یک برش کوچک در یک طرف از رگ آسیب دیده ایجاد شده و از اولتراسوند برای هدایت یک کاتتر لیزر به  درون رگ استفاده می‌شود. لیزر فعال شده و پس از حدود 60 ثانیه رگ از بین می‌رود. با از بین رفتن رگ (همانطور که در اسکلروتراپی اتفاق می‌افتد)، دیگر نیاز به استفاده ازجوراب‌های فشرده ساز نبوده و بهبودی خیلی سریع حاصل می‌شود (معمولا روز بعد فرد می‌تواند سر کار برود).

از بین بردن رگ با استفاده از امواج رادیو فرکانسی

درمان واریس با امواج رادیو فرکانسی

از بین بردن رگ با استفاده از امواج رادیوفرکوئنسی شامل گرم کردن دیواره رگ واریسی با استفاده از انرژی رادیوفرکانسی است. پزشک از طریق یک برش کوچک در بالا یا زیر زانو به رگ دسترسی پیدا می‌کنند. این کار رگ را گرم می‌کند تا زمانی که دیواره‌های آن از بین بروند، سپس آن را می‌بندند. هنگامی که رگ‌ها بسته شد، خون به طور طبیعی به یکی از رگ‌های سالم هدایت می‌شود.

جراحی واریس

در صورتی که اسکن اولتراسوند نشان دهد که اتصال رگی که در آن واریس ایجاد شده نامناسب است، روش معمول برای درمان این موضوع، جراحی بستن رگ واریسی در آن نقطه است. این نوع جراحی شامل ایجاد یک برش کوچک در پا، یافتن محل اتصال رگ و بستن آن است. در این روش، رگ در جای خود قرار دارد، اما از جریان خون در آن جلوگیری می‌شود.

برای برداشتن رگ، ابتدا رگ آسیب دیده به طور کامل برداشته می‌شود. سپس یک برش کوچک در پوست هر دو طرف رگ آسیب دیده ایجاد شده و محل اتصال رگ واریسی به رگ بزرگ‌تر بسته می‌شود. در مرحله بعد، یک سیم انعطاف‌پذیر به رگ واریسی وارد شده و از آن خارج می‌شود که باعث از بین رفتن رگ می‌شود.

برای رگ‌های واریسی کوچک‌تر، جدا کردن رگ به وسیله برش‌های کوچک پوستی انجام می‌شود. از ابزارهای جراحی تخصصی برای از بین بردن رگ‌های آسیب دیده استفاده می‌شود و برش‌ها آنقدر کوچک هستند که اغلب به بخیه نیاز ندارند.

در مواردی که مشکل رگ‌های واریسی شدیدتر است، جراحی رگ به روش آندوسکوپی استفاده می‌شود. این روش شامل ایجاد چندین برش کوچک در پا است. یک لوله نازک حاوی یک دوربین کوچک (آندوسکوپ) از طریق یکی از برش‌ها به داخل رگ آسیب دیده وارد شده و ابزارهای کوچک جراحی از طریق برش‌های دیگر وارد می‌شوند.

در روش فلبکتومی، از نور برای روشن کردن رگ استفاده می‌شود و سپس دستگاهی از طریق یک برش کوچک عبور کرده و رگ را با مکش خارج می‌کند.

هزینه

مانند بسیاری از درمان‌های پزشکی، پیش‌بینی هزینه درمان به دلیل تعدد متغیرهای موجود، کار دشواری است. هزینه درمان رگ واریسی کاملا به نوع درمان مورد نیاز شما، تعداد رگ‌های درمان شده و دیگر موارد بهداشتی که باید مورد توجه قرار گیرند، بستگی دارد.

آخرین مقالات

مشاوره رایگان شبانه روزی