قبل و بعد از لیزر موهای زائد بدن و صورت چه کنیم؟

 

مراقبت قبل و بعد از لیزر موهای زائد بسیار مهم است، به خصوص اگر اولین باری است که این درمان را انجام می‌دهید. حتماً روزی که برای اولین بار می‌خواستید لیزردرمانی را انجام بدهید، مضطرب و عصبی بودید، اما کارکنان کلینیک کمک کردند تا آرامشتان را پیدا کنید و برای درمان آماده شوید و در نهایت همه چیز به خوبی انجام شده است، این‌طور نیست؟ آیا دستورات پزشک درباره مراقبت بعد از لیزر یادتان می‌آید؟ در این مقاله با توصیه‌های ضروری برای مراقبت بعد از لیزر موهای زائد آشنا می‌شوید.

آمادگی قبل از لیزردرمانی


توصیه‌های زیر را قبل از اولین جلسه لیزردرمانی و به طور کلی قبل از تمام جلسات لیزر موهای زائد رعایت کنید تا به خوبی برای درمان آماده شوید:

  • از دو هفته قبل از درمان در معرض آفتاب قرار نگیرید.
  • بند انداختن، اپیلاسیون یا دکلره کردن از دو هفته قبل از درمان ممنوع است.
  • از یک هفته قبل از لیزردرمانی از کرم موبر استفاده نکنید.
  • مصرف کرم برنزه کننده را از دو هفته قبل از درمان قطع کنید.
  • ناحیه درمان را روز قبل از درمان یا صبح روز درمان با تیغ اصلاح کنید.

مراقبت حین لیزردرمانی


توصیه‌ها و اقدامات زیر باید حین درمان رعایت شود:

  • پوست پاکسازی شود.
  • اگر درمان بر روی لب بالا انجام شود، برای محافظت از دندان‌ها باید از گاز پانسمان استفاده شود. به علاوه گاز لب را حین درمان نگه می‌دارد و سطحی را برای اعمال فشار در اختیار قرار می‌دهد.
  • چنانچه از نور با طول موج 810 نانومتر استفاده شود، رنگ پوست ممکن است با ملانین موجود در مو رقابت کند. بنابراین به همراه لیزر از سری خنک کننده نیز استفاده می‌شود تا آسیب پوست به حداقل برسد.
  • نکات ایمنی باید در طول لیزردرمانی رعایت شود. بیمار و کاربر دستگاه باید عینک محافظ به چشم بزنند.

مراقبت بعد از لیزر موهای زائد


انتظار خارش پوست را داشته باشید

روز اول برای کاهش قرمزی و حساسیت پوست، آلوئه‌ورا به پوستتان بزنید. ممکن است پوستتان تا 24 ساعت بعد از درمان بخارد و بسوزد. خارش و سوزش پوست بعد از لیزر موهای زائد عادی است. لوسیون، ژل آلوئه‌ورا یا کرم هیدروکوتیزون به رفع این علائم کمک می‌کند. اما اگر سوزش و تحریک پوست بیشتر از 24 ساعت ادامه داشته باشد، باید با متخصص معالجتان تماس بگیرید. البته احتمالاً مشکلی وجود ندارد، اما احتیاط شرط عقل است.

مراقبت از پوست: ضدآفتاب را فراموش نکنید

مراقبت از پوست

استفاده از ضدآفتاب بعد از لیزردرمانی بسیار حیاتی است. حتی اگر استفاده از ضدآفتاب ممکن است کمی زحمتی داشته باشد، اما بدون شک، این زحمت کمتر از تحمل درد و سوختگی پوستی ناشی از آفتاب بر روی پوست حساس و حتی تازه لیزردهی شده است. اهمیت استفاده مناسب و کافی از ضدآفتاب نباید اغفال شود، زیرا این اقدام می‌تواند پوست را به خوبی محافظت کرده و جلسات لیزربازی‌تری را فراهم کند. همچنین، پس از لیزردرمانی، باید حداقل 72 ساعت از تابش نور و گرمای آفتاب، سونا، حمام آفتاب، دوش گرم و وان آب داغ خودداری کرد. حرارت بالا می‌تواند اثر لیزر را تشدید کرده و باعث بروز واکنش‌های ناخوشایند شود.

ریزش مو

بعد از لیزردرمانی، ممکن است به نظر برسد که موهای سرسیاهی روی پوست ظاهر شده یا موهای لیزرشده دوباره روییده است. این وضعیت کاملاً طبیعی است و نباید نگرانی ایجاد کند. در واقع، این نشان از ریزش موها است که نشان می‌دهد موها در حال ریزش و دیگر برای همیشه ریخته شده‌اند. برای اینکه این فرآیند را تسریع کنید، می‌توانید 48 تا 72 ساعت بعد از لیزردرمانی لایه‌برداری انجام دهید. برای این کار، می‌توانید از دستمال، اسفنج حمام، لیف یا محلول شستشوی لایه‌بردار استفاده کنید. اما بهتر است از مواد آسیب زننده مانند اسکراب نمک خودداری کنید، زیرا پوست پس از لیزردرمانی هنوز حساس است.

دیگر توصیههای مربوط به مراقبت بعد از لیزردرمانی

توصیه‌های زیر را بعد از لیزردرمانی رعایت کنید:

  • ناحیه درمان بلافاصله بعد از تابش لیزر قرمز و متورم است و حالتی مانند آفتاب سوختگی ملایم دارد.
  • چند ساعت بعد از درمان می‌توانید از آب یخ برای کاهش ناراحتی استفاده کنید.
  • بلافاصله بعد از درمان می‌توانید آرایش کنید، مگر آن که پوستتان تاول زده باشد.
  • سرعت رویش مجدد مو در ناحیه‌های مختلف بدن متفاوت است. حداقل سه هفته طول می‌کشد تا موهای جدید رشد کند.
  • بعد از لیزر موهای زائد زیربغل تا 24 ساعت به جای دئودورانت از پودر استفاده کنید تا تحریک و سوزش پوست کمتر شود.
  • تا یک روز بعد از درمان گرما درمانی انجام ندهید، حمام آب داغ نگیرید و با پوستتان، انگار که آفتاب سوخته شده باشد، با ملایمت رفتار کنید.

اصلاح کردن موها بعد از اولین جلسه لیزردرمانی

اصلاح کردن موها بعد از اولین جلسه لیزردرمانی

موچین را کنار بگذارید و حتی به بند انداختن موهای تازه روییده فکر نکنید. البته کوتاه کردن، تیغ زدن یا استفاده از کرم موبر هیچ اشکالی ندارد، اما استفاده از موچین، وکس یا بند، یعنی روش‌هایی که مو را از ساقه جدا می‌کند، ممنوع است. در غیر این صورت لیزر نمی‌تواند موهای کنده شده را در جلسه  بعدی از بین ببرد. از حداقل دو روز قبل از درمان نیز دیگر از کرم موبر استفاده نکنید.

پرسشهای متداول 


لیزر موهای زائد چگونه انجام میشود؟

قبل از شروع جلسه لیزردرمانی، ناحیه مورد درمان باید به طور کامل تمیز شود و برخی بیماران ممکن است ژل بی‌حس کننده را دریافت کنند. در صورتی که ناحیه مورد درمان کوچک و پوست بسیار حساس باشد، استفاده از بی‌حسی موضعی می‌تواند به بیمار کمک کند تا در طول درمان راحت‌تر باشد. زمان لازم برای این ژل بی‌حسی تا ۶۰ دقیقه می‌تواند باشد.

همه افراد حاضر در اتاق لیزردرمانی باید از عینک محافظ استفاده کنند. پوست باید به طور محکم کشیده شود و سپس لیزر روی پوست تابانده می‌شود. بسیاری از بیماران تابش پالس‌های لیزر را به شکل برخورد کش به پوست یا ورود سوزن‌های داغ به پوست توصیف می‌کنند.

لیزر موها را از طریق تبخیر کردن از بین می‌برد، که به همین دلیل، ستون‌های کوچکی از دود ایجاد می‌شود که بویی شبیه به گوگرد دارد.

مدت زمان درمان بستگی به اندازه ناحیه مورد درمان دارد. برای مثال، لیزردرمانی موهای زائد بالای لب تنها چند دقیقه طول می‌کشد، در حالی که لیزردرمانی موهای ناحیه بزرگی مانند پا یا پشت بدن بیش از یک ساعت زمان می‌برد.

آیا بعد از لیزردرمانی باید استراحت کنم؟ 

خیر، بعد از لیزر موهای زائد معمولاً نیازی به استراحت کردن نیست. هرچند پوست بلافاصله بعد از درمان قرمز و متورم می‌شود، اما اکثر افراد می‌توانند فعالیت‌های روزمره‌شان را با وجود این عوارض ادامه بدهند.

نتایج لیزردرمانی چه زمانی مشخص میشود؟

نتایج لیزردرمانی بلافاصله بعد از درمان مشخص می‌شود. نتایج برای تمام بیماران یکسان نیست. رنگ و ضخامت مو، ناحیه درمان، نوع لیزر به کار برده شده و رنگ پوست بر نتایج درمان اثر می‌گذارد. درهر حال انتظار می‌رود که موهای زائد بعد از اولین جلسه 10 ـ 25 درصد کم شود.

اکثر بیماران باید 2 ـ 6 جلسه لیزردرمانی را برای از بین بردن موهای زائد انجام بدهند. اغلب بیماران تا چند ماه یا حتی چند سال بعد از اتمام دوره درمان، دیگر مویی روی ناحیه درمان نمی‌بینند. موهایی هم که بعد از لیزردرمانی می‌روید، معمولاً کم‌پشت‌تر، روشن‌تر و نازک‌تر است.

ماندگاری اثر لیزر موهای زائد چقدر است؟ 

پوست اکثر بیماران به مدت چند ماه یا حتی چند سال بدون مو باقی می‌ماند. موهایی که بعد از لیزردرمانی دوباره رشد می‌کند، معمولاً کمتر جلب توجه می‌کند. برای حفظ نتایج به دست آمده لازم است که لیزردرمانی تکرار شود.

لیزر موهای زائد چه عوارضی دارد؟ 

عوارض لیزردرمانی معمولاً جزئی هستند و در مدت زمان کوتاهی، معمولاً یک تا سه روز، برطرف می‌شوند. عوارض شایع لیزر موهای زائد شامل ناراحتی، ورم و قرمزی پوست است. اغلب تغییرات رنگ پوست به مرور زمان به حالت طبیعی بازمی‌گردد، اما برخی از تغییرات ممکن است دائمی باشند. به همین دلیل، برای انجام لیزر موهای زائد، توصیه می‌شود به پزشک متخصص پوست مراجعه کرده و از تجربه و دانش او در زمینه لیزردرمانی اطمینان حاصل کنید.

همچنین، رعایت دقیق دستورات پزشک متخصص پوست بسیار حیاتی است. پیروی از راهنمایی‌های مربوط به آمادگی قبل از درمان و مراقبت‌های پس از لیزر، می‌تواند احتمال بروز عوارض جانبی را کاهش دهد.

فاصله بین جلسات لیزردرمانی باید چقدر باشد؟ 

فاصله بین جلسات لیزردرمانی برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد. برای از بین بردن موهای زائد، اغلب نیاز است که چند جلسه لیزردرمانی انجام شود. اکثر بیماران می‌توانند لیزردرمانی را در وقفه‌های 4 تا 6 هفته‌ای انجام دهند و متخصص پوست زمان ایمنی را برای جلسه بعدی تعیین می‌کند.

بیماران بیشتر متوجه رویش مجدد بخشی از موهای زائد می‌شوند. بنابراین، متخصص پوست زمان ایمنی را برای تکرار لیزردرمانی و حفظ نتایج به دست آمده تعیین می‌کند.

آخرین مقالات

مشاوره رایگان شبانه روزی