مزایای انواع لیزر موهای زائد صورت و بدن برای زنان و مردان

 

لیزر موهای زائد در بین همه جنسیت‌ها در همه گروه‌های سنی، همچنان انتخابی محبوب برای کاهش دائمی موهای زائد است.

دستگاه‌های لیزر موهای زائد انواع مختلفی دارند که از آن‌ها برای کاهش مؤثر رشد موهای زائد استفاده می‌شود. ثابت شده برخی از فناوری‌های لیزر برای رنگ پوست‌های روشن‌تر پوست مناسب‌ترند. سایر موارد را می‌توان برای انواع پوست از جمله پوست‌های تیره هم استفاده کرد.

انواع لیزر موهای زائد


لیزر الکساندریت

  این نوع دستگاه لیزر موهای زائد از لیزری با طول موج 755 نانومتر استفاده می‌کند که طول موجی نسبتا کوتاه و سطحی، با جذب بالای ملانین در لایه‌ اپیدرم پوست است. بنابراین این دستگاه برای پوست‌های روشنتری که موهای نازکتر و سطحیتری دارند مناسبتر است. در هنگام استفاده از لیزر الکساندریت می‌توان نقاط بزرگتری را هدف قرار داد و بدین صورت، نواحی بزرگتری با سرعت زیادتر پوشش داده شده، و بنابراین زمان لازم برای درمان نواحی بزرگتری مانند پشت یا قفسه سینه کوتاهتر خواهد شد.

لیزر دیود

در این نوع دستگاه لیزر موهای زائد از لیزر با طول موج 808 نانومتر استفاده می‌شود. این طول موج بلندتر امکان نفوذ به عمق بیشتری از پوست را فراهم می‌کند. به عبارت دیگر، این نوع لیزر به طور نظری ملانین موجود در اپیدرم را درگیر نمی‌کند و به جای آن به عمق پوست نفوذ کرده و به طور مستقیم فولیکول‌های موهای عمیق‌تر را هدف قرار می‌دهد. این ویژگی باعث جلوگیری از آسیب‌های سطحی پوست و تغییرات رنگدانه‌ای می‌شود که ممکن است در نتیجه استفاده از لیزرهای با طول موج کوتاه‌تر ایجاد شود. لیزر دیود برای انواع پوست، از جمله پوست‌های تیره با موهای ضخیم و تیره، عملکرد خوبی دارد و برای موهای نواحی پشت، کمر یا بیکینی انتخاب مناسبی است.

لیزر ان دی: یاگ

از لیزر ان دی: یاگ (Nd: YAG) در این نوع دستگاه لیزر موهای زائد استفاده می‌شود که دارای طول موج 1064 نانومتر است. این طول موج بلندتر به دستگاه امکان نفوذ به عمق‌ترین فولیکول‌های پوست را می‌دهد و ملانین موجود در اپیدرم را درگیر نمی‌کند. همچنین، ملانین تقریباً نور لیزر ان دی: یاگ را جذب نمی‌کند، بنابراین از آن می‌توان برای افرادی که پوست تیره دارند بدون نگرانی از خطر آسیب دیدگی استفاده کرد. این نوع لیزر، ملایمترین نوع لیزر است و به همین دلیل ممکن است برای دستیابی به نتایج مورد نظر به تعداد جلسات بیشتری نیاز داشته باشد.

تفاوت بین لیزر و آی پی ال چیست؟


  • لیزر منبع نوری بسیار پرقدرتی است که طول موج واحدی برای جذب یک ساختار یا رنگدانه خاص (مثلاً ملانین در مو) دارد.
  • برای ای پی ال (IPL) یا نور شدید پالسی ، عناوین BBL & XPL (نور با پهنای باند بالا و نور پالسی زنون) نیز به کار می‌رود. IPL معمولاً و البته به اشتباه به عنوان نوعی لیزر شناخته می‌شود.
  • IPL تشعشع نوری بسیار شدیدی (شبیه به یک پرژکتور) ، همراه با فیلترهایی است که باعث می‌شوند طیف‌های خاصی از نور مسدود شوند. در نتیجه ، خروجی یک دستگاه IPL طول موج‌های متفاوتی، با قدرت‌های متوسط متفاوتی در هر محدوده معینی از طول موج را داراست. بر خلاف لیزر که متمرکز است این نور پراکنده شده و یک نقطه خاص را هدف قرار نمی‌دهد.
  • به همین دلیل استفاده از IPL برای رفع‌موهای زائد زیاد توصیه نمی‌شود ، زیرا این نور ممکن است توسط نقاط هدف (ملانین موجود در مو) جذب نشود. رفع موهای زائد با استفاده از IPL مستلزم جلسات متعدد درمانی است و نتایج نیز در افراد مختلف متغیر است.
  • اگر برای رفع یا کاهش موهای زائد IPL برای ریزش مو یا کاهش مو انتخاب شود ، معمولاً برای رنگ پوست‌های نوع اول تا سوم “طبقه‌بندی فیتزپاتریک” بی‌خطر است ، اگرچه این روش معمولا برای رفع موهای زائد توصیه نمی‌شود.
  • IPL معمولاً برای درمان پیری ناشی از صدمات نور خورشید پوست ( وجود رنگدانه‌های قرمز و قهوه‌ای پراکنده) ، که معمولاً با عناوین فوتو فیشال یا “جوانسازی نوری” شناخته می‌شود ، استفاده می‌شود.
  • در بعضی از کلینیک‌های پوست تنها از تکنیک‌های پیشرفته لیزر ، ( و نه IPL) برای کلیه روش‌های جوانسازی نوری و همچنین رفع موهای زائد استفاده می‌شود. فناوری لیزر می‌تواند نقاط درمانی مورد نظر را به شکل خاص هدف قرار داده و بسیار مؤثرتر و ایمنتر از دستگاه‌های IPL است.

لیزر موهای زائد چه مزایای دارد؟


لیزر موهای زائد چه مزایای دارد؟(

بعضی از مزایای اصلی لیزر موهای زائد عبارتند از:

  • سرعت – نتایج رفع موهای زائد با لیزر نسبت به اپیلاسیون ، اصلاح و کرم‌های موبر ماندگارتر است.
  • دقت – خیالتان راحت است که بدنتان همیشه بدون مو است، مثلا هر زمان که بخواهید آماده رفتن به استخرید!
  • افراد زیادی درباره لیزر موهای زائد گفته‌اند که این نوع لیزر رشد موهای زیر پوستی را متوقف می‌کند.
  • بهبود وضعیت پوست منظور این که دیگر خبری از جوش‌های بعد از اصلاح یا تیغ زدن و موهای زیر پوستی نیست.
  • دیگر شاهد “جوش‌های سر سیاه بعد از اصلاح” نخواهید بود.
  • درد کمتر، در بیشتر افراد درد لیزر رفع موهای زائد کمتر از اپیلاسیون یا کرم‌های موبر است.
  • با اکثر دستگاههای جدید ، زمان درمان بسیار کوتاه‌ است.
  • تجربه نتایج اثربخشی در زندگی به خاطر بهبود تصویر ذهنی شخصی از بدن خود و افزایش سطح اعتماد به نفس
  • در طول زمان رشد اکثر موها (تا 80٪ کل موها) به طور دائمی کاهش خواهد یافت.
  • عدم وجود موهای تازه رشد کرده در فاصله بین جلسات درمان – بین جلسات درمانی می‌توانید اصلاح کنید.
  • نواحی بزرگی را می‌توان به سرعت پوشش داد ، به همین دلیل جلسات درمانی خیلی طولانی نیستند.
  • خطر رشد موهای زیرپوستی وجود ندارد.

لیزر موهای زائد چگونه عمل می‌کند؟


لیزر موهای زائد چگونه عمل می‌کند؟

فوتوترمولیز انتخابی، فن آوری است که امروزه از آن در دستگا‌های لیزر موهای زائد استفاده می‌شود. این فن آوری، لیزری با یک طول موج واحد (انرژی نوری لیزر) تولید می‌کند که به طور انتخابی صرفا توسط رنگ‌بر یا کروموفورهای خاصی (بخشی از ملکول که باعث بروز رنگ در آن می‌شود) (رنگ هدف) جذب می‌شود. این فن آوری باعث می‌شود کروموفور (ملانین در مو) و بافتی که آن را اشغال می‌کند (سلول‌های مولد آن) آسیب ببیند یا از بین برود ولی در عین حال به بافت اطراف صدمه‌ای وارد نشود.

پرسش‌های متداول


طبقه بندی رنگ پوست فیتزپاتریک چیست؟

در مقیاس فیتزپاتریک پوست، اعدادی به انواع مختلف پوست نسبت داده می‌شود که از این مقادیر عددی، برای طبقه بندی رنگ پوست استفاده می‌شود. این روش به عنوان راهی برای برآورد واکنش انواع مختلف پوست به اشعه ماوراء بنفش خورشید ایجاد شده است.

درجه‌بندی این مقیاس از پوست‌های بسیار روشن (پوست نوع I) تا بسیار تیره (پوست نوع VI) متغیر است و برای این درجه‌بندی سه عامل اصلی در نظر گرفته می‌شود: زمینه ژنتیکی ، واکنش پوست در هنگام مواجه با آفتاب و عادت‌های برنزه شدن فرد ، که همگی در تعیین نوع پوست و در نهایت انتخاب صحیح طول موج و پارامترهای لیزر، برای درمانی ایمن و موفق تأثیر گذارند.

مقیاس پوست فیتزپاتریک هنوز هم پرکاربردترین سیستمی است که امروزه متخصصان مراقبت از پوست از آن برای تعیین نحوه واکنش پوست افراد به درمان‌های مختلف پوستی و تمرکز بر عوارض احتمالی مثل سوختگی و هایپرپیگمنتیشن کمک می‌گیرند، تا بتوانند روش‌های درمانی مناسبی را برای هر فرد انتخاب‌ کنند.

آیا لیزر رفع موهای زائد برای همه رنگ موها موثر است؟

فقط موهایی که رنگ دارند حاوی ملانین کافی (کروموفور) برای جذب انرژی نوری لیزر هستند. بنابراین ، لیزر موهای زائد برای موهای بلوند ، سفید و خاکستری مؤثر نخواهد بود. نتایج برای موهای قرمز متغیر است و ممکن است مؤثر نباشند ، در این موارد توصیه می‌شود ابتدا یک تست انجام شود.

به چند جلسه لیزر موهای زائد نیاز است؟

تعداد جلسات مورد نیاز، بسته به نوع سیستم مورد استفاده (نوع لیزر یا IPL) ، ناحیه تحت درمان و مراحل رشد فولیکول مو متفاوت است.

حداکثر 20٪ موها در هر جلسه درمان با لیزر موهای زائد با موفقیت درمان می‌شوند.  بنابراین ، بسته به ناحیه تحت درمان، تقریباً انجام 6-12 جلسه درمان در فواصل 4 تا 8 هفته، ضروری است. برای موهای نازکتر یا پوست‌های تیره‌تر ممکن است به جلسات درمانی بیشتری نیاز باشد. به طور کلی، در صورتی که فرد دچار نوسانات هورمونی نباشد، بعد از 6 جلسه لیزر موهای زائد، که منظم و پشت سر هم برنامه‌ریزی و انجام شده‌اند، احتمالا اکثر موهای زائد برطرف شده‌اند.

لیزر موهای زائد چه خطرات و عوارض جانبی دارد؟

واقعیت آن است که این روش به اندازه تیغ زدن یا الکترولیز مو خطرناک نیست زیرا عوارض این روش‌ بیشتر از دو یا سه روز طول نخواهد کشید. این عوارض جانبی شامل موارد زیر است:

  • تحریک پذیری پوست
  • خارش
  • تورم
  • آکنه و تاول
  • تغییر رنگ پوست

در افراد مختلف ممکن است یک یا چند مورد از این عوارض جانبی رخ دهد. اما همانطور که اشاره کردیم، این عوارض به ندرت بیشتر از دو یا سه روز دوام می‌آورند.

آمادگی برای لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد بیش از یک روش سریع برای حذف موهای زائد است. این یک روش درمانی پزشکی است که نیازمند آموزش و تمرین است و ممکن است با خطراتی همراه باشد.

قبل از انجام لیزر موهای زائد، باید حداقل شش هفته قبل از درمان از کندن موها با موچین، بند انداختن، اپیلاسیون و الکترولیز خودداری کنید. این اقدام انجام نشود زیرا لیزر به ریشه‌ی موها هدف می‌دهد و اپیلاسیون یا بند انداختن موقتاً موها را از بین می‌برد.

همچنین باید از دو هفته قبل تا دو هفته بعد از درمان از نور خورشید خودداری کنید. این اقدام باعث کاهش اثر لیزر موهای زائد می‌شود و احتمال بروز عوارض پس از آن را افزایش می‌دهد.

قبل از جلسه لیزر موهای زائد، تمام مناطقی که قصد دارید تحت درمان با لیزر قرار بگیرند را اصلاح کنید تا از تحریک پوست جلوگیری شود.

همچنین به تکنسینی که لیزر را انجام می‌دهد اطلاع دهید که از هر نوع دارویی که شما مصرف می‌کنید، از جمله آنتی بیوتیک، رتینول یا رتین-آ، آکوتان، و یا هر نوع ماده سفید کننده یا گلیکولیک اسیدی که استفاده کرده‌اید، آگاه باشد.

در جلسه درمانی لیزر موهای زائد چه اتفاقاتی می‌افتد؟

قبل از شروع هر جلسه‌ی لیزر درمانی برای موهای زائد، موهای ناحیه‌ای که قرار است تحت درمان قرار بگیرد، تراشیده می‌شود. برای خانم‌ها، موهای صورت باید تا چند میلی‌متر بالاتر از سطح پوست اصلاح شوند. دستگاه لیزر بر اساس رنگ، ضخامت، و محل موهای زائد و همچنین رنگ پوست هر فرد تنظیم می‌شود.

بسته به نوع لیزر یا منبع نوری مورد استفاده، لازم است شما و تکنسین از محافظ مناسبی برای چشمانتان استفاده کنید. همچنین برای محافظت از لایه‌های بالایی پوست، لازم است روی پوست از یک ژل سرد و/ یا دستگاه خنک کننده مخصوص استفاده شود. این کار کمک می‌کند تا نور لیزر به پوست نفوذ کند.

در مرحله بعد، تکنسین یک پالس نوری به منطقه درمان می‌تاباند و برای چند دقیقه آن منطقه را تحت نظر می‌گیرد تا مطمئن شود بهترین تنظیمات را انجام داده و واکنش‌های بد احتمالی را نیز بررسی نماید.

پس از اتمام کار، ممکن است به شما کرم‌های ضد التهابی یا لوسیون یا آب سرد دهند تا هرگونه ناراحتی احتمالی کاهش یابد. زمان جلسه درمانی بعدی احتمالا برای چهار تا شش هفته بعد تنظیم خواهد شد.

دوره بهبودی پس از لیزر موهای زائد چگونه است و چه خطراتی احتمالی دارد؟

به مدت یک یا دو روز پس از لیزر ، پوست ناحیه تحت درمان به نظر آفتاب سوخته می‌آید و در آن احساس آفتاب سوختگی می‌کنید. استفاده از کمپرس سرد و کرم‌های مرطوب کننده ممکن است مفید باشد. اگر صورت شما تحت درمان قرار گرفته ، از روز بعد از لیزر می‌توانید آرایش کنید مگر اینکه پوستتان تاول زده باشد.

طی یک ماه آینده، موهای ناحیه تحت درمان می‌ریزند. برای جلوگیری از تغییرات موقتی در رنگ پوست ناحیه درمان، تا یک ماه بعد از لیزر روی آن از ضد آفتاب استفاده کنید.

احتمال تاول زدن خیلی کم است اما احتمال آن در افرادی که پوست تیره‌تری دارند بیشتر است. عوارض جانبی احتمالی دیگرشامل تورم ، قرمزی و زخم است. اسکار یا تغییر رنگ دائمی پوست نادر است.

بعد از لیزر موهای زائد موارد زیر را رعایت کنید:

  • از اپیلاسیون ، موم انداختن ، موچین ، بند انداختن و یا محصولات و کرم موهای موبر استفاده نکنید. این موارد ریشه موها را که برای لیزر موهای زائد لازم هستند ، از بین می‌برند.
  • قبل از جلسه لیزر خود را برنزه نکنید (چه با نور خورشید ، چه با سولورایوم). برای ایمن بودن لیزر، پوست باید به رنگ اصلی خود باشد.
  • بلافاصله بعد از لیزر از حمام آب گرم ، ورزش کردن و انجام هر کاری که پوست را تحریک می‌کند خودداری کنید.

 

آخرین مقالات

مشاوره رایگان شبانه روزی