تزریق ژل یا فیلر برای رفع نقاط ضعف و برجسته سازی نقاط قوت چهره

ژل

 

فیلر ها یا ژل‌های پوستی (که به آنها فیلرهای بافت نرم هم گفته می‌شود) یک روش درمانی تزریقی غیر جراحی است که برای بازسازی حجم صورت، جوان‌سازی برجستگی‌های صورت، برجستهسازی لبها و افزایش لطافت پوست و کاهش خطوط ریز و چین و چروکهای پوستی به کار برده می‌شود. فیلرهای پوستی متداول‌ترین عمل غیر جراحی بعد از بوتاکس هستند و معمولاً به عنوان بخشی از برنامه حفظ ظاهر پوست به کار برده می‌شوند.

 

تزریق ژل ممکن است به تنهایی و یا همراه با بوتاکس، شل کننده‌های عضلانی شبیه به بوتاکس، دیگر ژل‌ها و یا روش‌های لایه برداری پوست مثل لیزر درمانی و روش‌های شکل دهی مثل لیفت صورت انجام شود.

 

فیلرهای پوستی مواد محبوبی هستند که اثرات افزایش سن را در پوست معکوس کرده و ظاهر صورت را بهبود می‌بخشند.  جذاب‌ترین ویژگی فیلرهای پوستی، زمان ریکاوری کوتاه، نتایج فوری و طبیعی و ظریف حاصل از تزریق آنها است

قبل از تزریق ژل‌های تزریقی شما باید با متخصص کلینیک پوست و موی رازی مشورت کرده تا متناسب با شرایط شما بهترین گزینه درمان پوستی را به شما پیشنهاد دهد. برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تزریق ژل یا رزرو نوبت با شماره تلفن 02188334029  و 02188333259 تماس حاصل فرمایید.

فیلر یا ژل‌ تزریقی چیست؟


استفاده از ژل‌های تزریقی یک روش غیرتهاجمی برای بازگرداندن جوانی و زیبایی صورت است. با پیشرفت سن، تغییرات ظاهری صورت شامل تحلیل استخوان‌ها و از دست دادن خصوصیت ارتجاعی و رطوبت طبیعی پوست می‌شود. این تغییرات به همراه اثرات گرانش می‌توانند باعث ایجاد خطوط، چین و چروک‌های پوستی و شل شدن پوست گردند. ژل‌ها به عنوان یک گزینه درمانی مناسب برای بازگرداندن حجم و برجستگی لب، چانه، گونه‌ها، خط فک، نواحی زیر چشم و حتی بینی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ژل‌ها به پوست تزریق شده و نتایج آن‌ها بلافاصله قابل مشاهده است. برای برخی از بیماران، تزریق ژل همراه با عمل‌های جراحی مانند لیفت صورت، لیفت ابرو یا لیفت چشم انجام می‌شود.

انواع ژل و فیلر


انواع ژل و فیلر

امروزه ژل‌های تزریقی انواع متفاوت و متعددی دارند که برخی از آنها عبارتند از:

  • جوودرم اولترا: این ژل برای تزریق در نواحی بافت صورت که چین و چروک‌های خفیف تا متوسط دارند به کار برده می‌شود و به صورت موقتی حجم پوست را افزایش می‌دهد به خصوص در اطراف بینی و دهان. این یک انتخاب خوب برای برجسته‌سازی طبیعی لب‌ها است.
  • جوودرم والیوما: این نوع از ژل، کاهش حجم ناشی از افزایش سن در گونه‌ها را ترمیم کرده و به جوان‌تر شدن ظاهر صورت کمک می‌کند. جوودرم والیوما برای افزایش حجم در زیر سطح پوست و برای لیفت و برجسته‌سازی گونه‌ها به کار برده می‌شود.
  • ریدیس: ریدیس، ژلی برای برجسته‌سازی پوست است. این ژل به وسیله سوزنی کوچک در زیر پوست تزریق می‌شود. بلافاصله این ژل حجم زیر پوست را افزایش می‌دهد. مزیت ژل ریدیس تحریک محرک‌های طبیعی بدن و تولید کلاژن است.

متقاضیان درمان


متقاضیان درمان 

افراد بالای 18 سال که از نشانه‌های پیری زودرس ناراضی هستند، می‌توانند برای انجام عمل تزریق ژل متقاضیان مناسبی باشند. این عمل برای آقایان و خانم‌ها بدون محدودیت جنسی قابل انجام است. افرادی که سیگار نمی‌کشند یا قصد دارند سیگار را به توصیه‌ی پزشک خود ترک کنند، متقاضیان مناسبی برای این عمل هستند.

افرادی که سیگار نمی‌کشند، بهبودی آن‌ها سریع‌تر است و انجام حرکاتی مانند پک زدن به سیگار که خطوط صورت را ایجاد می‌کند، نمی‌کنند؛ بنابراین نتایج بهتری خواهند داشت. تزریق ژل یک گزینه مناسب برای افرادی است که نیاز به اصلاح نقاط خاصی از صورت دارند و کل صورت آن‌ها درگیر نیست. به عنوان مثال، فردی که می‌خواهد خطوط نازولبیال روی صورتش را بهبود بخشد ولی فکر می‌کند که انجام عمل لیفت صورت برای این کار زیاده روی است، می‌تواند از تزریق ژل استفاده کند.

زنان باردار و مادران شیرده مناسب برای انجام این عمل نیستند. همچنین افراد مبتلا به آکنه باید ابتدا این عارضه‌ی پوستی را درمان کنند، زیرا ممکن است خطر بروز عفونت پس از تزریق ژل را افزایش دهد. افراد مبتلا به بیماری‌های خودايمنی باید قبل از انتخاب نوع ژل مورد استفاده، با پزشک خود مشورت کنند.

نواحی تحت درمان


نواحی تحت درمان

  • گودی زیر چشم: هنگامی که محل تلاقی پلک و گونه حجم خود را از دست داده و اطراف چشم گود می‌شود، فرد خسته، مریض و پیرتر به نظر می رسد. تزریق ژل‌های پوستی این حجم از دست رفته در زیر پلک پایینی چشم که در اثر افزایش سن و علل دیگر ایجاد می شود را جبران می‌کنند
  • رینوپلاستی غیر جراحی ژل یا فیلر در لایه سطحی بینی تزریق می‌شود تا فرورفتگی‌های آن را پر کرده و زاوبه تیز آن را هموار کرده و تقارن را به آن بازگرداند. با این عمل ظاهر بینی جذاب‌تر خواهد شد.
  • برجسته‌سازی گونه:برجسته‌سازی کم تهاجمی گونه‌ها می‌تواند با کمک ژل‌های پوستی تزریقی حاصل شود.
  • چین و چروک‌های دور لبچین و چروک‌های عمیق دور لب می‌توانند با تزریق این ژل‌ها ترمیم شوند، حجم از دست رفته بازگردانده شده و ظاهر این چین و چروک‌ها هموار می‌شود.
  • برجسته‌سازی لب:تزریق ژل و چربی می‌تواند حجم لب‌ها را افزایش داده و مرز لب‌ها را مشخص‌تر سازد.
  • زاویه‌دار کردن صورتژل‌های پوستی ضخیم می‌توانند برای زاویه‌دار کردن صورت به کار روند.
  • برجسته کردن چانه:با تزریق ژل در چانه می‌توان آن را شکل داده و ظاهر چانه را بهبود بخشید
  • اطراف دهان: با تزریق ژل‌، می توان چین و چروک‌ها را هموار کرده و افتادگی پوست اطراف گوشه‌های دهان را کاهش داد.
  • جای آکنه
  • جوان‌سازی پوست دست
  • بزرگ کردن سینه
  • بزرگ کردن باسن

مزایای تزریق فیلر


تزریق ژل نسبت به روش های دیگر مزایای بسیاری دارد از جمله:

  • دوران ریکاوری و بهبودی کوتاه
  • نتایج فوری
  • نتایج موقتی خوب
  • بهبود ظاهر کلی و بازگرداندن جوانی
  • دست‌یابی به ظاهری ظریف و طبیعی
  • روش غیر جراحی و غیرتهاجمی

 

 

نحوه انجام درمان


نحوه انجام درمان

جراح نواحی صورت که باید به کمک تزریق ژل‌های پوستی برجسته شود را انتخاب می‌کند. برای آماده شدن جهت انجام عمل تزریق، محل تزریق با مواد آنتی باکتری تمیز می‌شود. جراح ممکن است علاوه بر پاک کردن پوست، ناحیه تزریق را به طور موضعی بی حس کند. با استفاده از یک سوزن کوچک ژل در محل تحت درمان تزریق می‌شود. تزریق فقط چند دقیقه طول می‌کشد. زمان انجام کل فرایند به تعداد محل‌هایی که باید در آنها تزریق انجام شود بستگی دارد.

دستورالعمل‌های قبل و بعد از درمان


دستورالعمل‌های قبل و بعد از درمانبه منظور کاهش کبودی پس از انجام عمل نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • یک هفته قبل از روز انجام درمان از مصرف آسپرین، ایبوپروفن، داروهای ضدالتهاب و داروهای رقیق کننده‌ی خون پرهیز کنید.
  • از مکمل‌های روغن ماهی، قرص سیر، قرص زنجبیل، قرص گل مغربی، مولتی ویتامین‌های حاوی ویتامین E و یا قرص‌های ویتامین E به مدت یک هفته قبل از انجام درمان پرهیز کنید.
  • بهتر است بیمار در روز قبل از انجام عمل و روز بعد از آن از مصرف الکل خودداری کند.
  • بنا به دستور پزشک تا زمان مقرر پس از انجام عمل از ورزش شدید و شنا کردن پرهیز کنید.
  • در صورتی که در نزدیکی محل مورد درمان دچار عفونت، هرپس یا تبخال هستید از انجام درمان خودداری کنید.
  • ناحیه‌ی درمان شده را ماساژ ندهید مگر اینکه پزشک به شما این توصیه را کرده باشد.
  • پس از درمان به منظور کاهش تورم از یخ استفاده کنید.
  • در صورت انجام تزریقات در لب‌ها و یا نزدیکی دهان به مدت 24 ساعت از مصرف نوشیدنی‌های گرم خودداری کنید.
  • تا 2 روز از دست زدن به منطقه‌ی مورد درمان خودداری کنید.
  • از سرما یا گرمای شدید (باد سرد، سولاریوم، حمام آفتاب و سونا) حداقل به مدت 4 هفته دوری کنید.
  • تا مدت 24 ساعت از آرایش کردن منطقه‌ی مورد درمان خودداری کنید.
  • در صورتی که می‌خواهید با انجام این عمل خود را برای یک عروسی یا یک اتفاق دیگر آماده کنید شدیداً توصیه می‌شود که 14 روز قبل از موعد مقرر برای درمان اقدام کنید.

 

 

دوران نقاهت و بهبودی


دوران نقاهت و بهبودی

بیماران معمولاً می‌توانند بلافاصله پیس از اتمام فرایند تزریق به کار خود بازگشته و به فعالیت‌های روزمره خود بپردازند. فعالیت‌های شدید باید از روز بعد ادامه یابد. کبودی پس از عمل تزریق معمولاً اتفاق نمی‌افتد.

هزینه های تزریق ژل


هزینه تزریق ژل‌های پوستی به محل جغرافیایی، نوع درمان، ناحیه تحت درمان، مقدار ژل استفاده شده و تبحر جراح بستگی دارد.

سوالات رایج


سوالات رایج

ژل چه کاری انجام می‌دهد؟

ژل‌های سطحی که با نام بوستر پوست شناخته می‌شوند به منظور بهبود آب رسانی داخلی پوست و جوانسازی بافت و افزایش کیفیت آن به کار می‌روند. با وجود اینکه پوست شما به صورت طبیعی هیالورونیک اسید متصل به آب تولید می‌کند، با افزایش سن میزان این تولید کاهش پیدا می‌کند. ژل‌های مصنوعی نیز وجود دارند که تولید کلاژن در درم را تحریک می‌کنند و درنتیجه درمان با آن‌ها به جلسات درمانی کمتری احتیاج خواهد داشت ولی هزینه‌ی این جلسات بیشتر خواهد بود. برخی از انواع ژل‌ها برای شکل دادن به صورت ایده آل هستند در حالی که انواع دیگری از آن‌ها برای حجم دادن به لب‌ها بدون آویزان شدن آن‌ها کاربرد دارند.

انجام درمان چه احساسی خواهد داشت؟

در روش‌های عادی، ژل به لایه‌های عمقی پوست تزریق می‌شود تا حجم از دست رفته بازیابی شود. تکنیک جدیدی نیز وجود دارد که از یک کانولا استفاده می‌کند. کانولا یک سوزن نخ مانند است که در زیر پوست حرکت کرده و با دقت بیشتری ژل را در نقاط مورد نظر پخش می‌کند و کبودی کمتری نیز ایجاد می‌کند. مقدار پخش شدن ژل به نوع آن بستگی خواهد داشت. فیلرهای هیالورونیک اسید در محل تزریق باقی خواهند ماند که ممکن است بسته به نوع استفاده و نتیجه‌ی مطلوب عمیق یا سطحی باشد. این ژل از منطقه‌ی تزریق خارج نخواهد شد ولی به آرامی توسط بدن متابولیزه شده و دفع می‌گردد.

این عمل به چه مقدار زمان نیاز دارد؟

تزریق ژل را می‌توان در طی استراحت ناهار نیز انجام داد و تنها به 15 تا 30 دقیقه زمان نیاز دارد. شل کننده‌های عضلانی به 2 هفته زمان برای بروز نتایج نیاز دارند ولی تزریق ژل بلافاصله نتیجه را ایجاد خواهد کرد و در طول 2 تا 3 هفته‌ی بعد نیز این نتایج بهتر خواهند شد. یکی از مهم‌ترین مزایای تزریق ژل طولانی بودن ماندگاری آن‌هاست ولی نتایج این عمل دائمی نخواهد بود. تزریق مجدد بوتاکس هر 4 ماه یک بار توصیه می‌شود ولی تزریق ژل معمولاً هر 6 ماه یک بار و یا کمتر لازم خواهد بود. برخی از فرمول‌ها مثل رادیس و اسکالپترا می‌توانند تا 2 سال ماندگاری داشته باشند.

در صورت ناراضی بودن از نتایج عمل چه کاری می‌توان انجام داد؟

در بازار دو نوع ژل تزریقی وجود دارد: ژل دائمی و ژل موقتی. اطمینان حاصل کنید که فرمول مورد استفاده قابل حل است. با تزریق آنزیم‌های تجزیه‌کننده‌ی ژل مانند هیالورونیداز در عرض 24 تا 48 ساعت می‌توان نتایج این عمل را از بین برد. از ژل‌های مصنوعی دائمی مانند سیلیکون استفاده نکنید، زیرا نمی‌توان آن‌ها را از بین برد. ژل‌های دائمی لب در ابتدا ظاهر بسیار خوبی خواهند داشت، اما با گذشت زمان و تغییرات در چهره ناشی از افزایش سن، ظاهر زیبایی خود را از دست خواهند داد و برطرف کردن این مشکل کار آسانی نخواهد بود.

خطرات درمان 

درمان‌هایی که ممکن است خطرات داشته باشند تمامی ژل‌های تزریقی به طور کامل مورد تحقیق قرار گرفته‌اند و با انتخاب مواد با کیفیت، خطر عفونت، نامتقارن شدن و یا خشک شدن چهره به حداقل خواهد رسید. از اهمیت بالایی برخوردار است که پزشک شما با اخلاقیات حرفه‌ای عمل کرده و مواد مناسب را انتخاب کند تا از تزریق بیش از حد ژل جلوگیری شود. کبودی و تورم از جمله عوارض جانبی شایع هستند، اما این عوارض تنها چند روز خواهند ماند. با عدم مصرف الکل در روز انجام درمان و روز بعد از آن، عدم مصرف دخانیات به مدت 4 ساعت پس از تزریق ژل، ورزش نکردن در روز بعد از تزریق ژل و پرهیز از مصرف روغن ماهی و داروهای ضد التهاب مثل آسپرین و ایبوپروفن می‌توانید میزان کبودی و تورم را به حداقل برسانید.

آخرین مقالات

مشاوره رایگان شبانه روزی