اسکالپ سر چیست و مناسب چه افرادی می باشد؟

میکروپیگمنتیشن پوست سر یا اسکالپ سر همانطور که از نامش مشخص است شامل ایجاد نقاط رنگی کوچک یا ریز روی پوست سر می‌باشد. اسکالپ سر با استفاده از یک دستگاه الکتریکی دقیق (مشابه آنچه برای خالکوبی استفاده می‌شود) انجام می‌شود. طی اسکالپ سر تنها از لایه سطحی و فوقانی پوست جهت نفوذ رنگدانه استفاده می‌شود.

اسکالپ سر برای ایجاد ظاهری سه بعدی انجام می‌شود. هدف از اسکالپ سر ایجاد اثر و سایه‌ای مشابه فولیکول‌های مو روی پوست سر می‌باشد. این اثر به عنوان پوینتیلیسم شناخته می‌شود.

هدف اصلی اسکالپ سر ایجاد ظاهری متراکم و پر از مو است. با انجام این روش قسمت‌های طاس، جای زخم‌های قبلی یا برخی علائم پنهان می‌شوند و فرد بار دیگر احساس اعتماد به نفس در مورد ظاهر خود را به دست می‌آورد!

انجام اسکالپ سر نیاز به دقت و مهارت‌های فوق‌العاده‌ای دارد تا پس از آن پوست سر تا حد ممکن طبیعی به نظر برسد. این امر با استفاده از طیف‌های مختلف رنگ موی طبیعی شما و ترکیب آن‌ها با یکدیگر برای به دست آوردن ظاهری کاملاً طبیعی میسر می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی اسکالپ سر و یا برای رزرو نوبت در کلینیک پوست و مو رازی، با شماره تلفن‌های ۰۲۱۴۵۳۷۹ تماس حاصل فرمایید.

اسکالپ سر برای چه افرادی مناسب است؟


اسکالپ سر مناسب برای افرادی است که به دنبال بهبود ظاهر پوست سر خود هستند، اما معمولاً سه نوع افراد این خدمت را درخواست می‌دهند.

 

افراد مناسب اسکالپ سر

 

  • اولین گروه افراد مبتلا به ریزش مو هستند که می‌خواهند ظاهری مشابه ته ریش یا “موی نتراشیده” داشته باشند. این خدمت باعث ایجاد یک فریم مناسب صورت با خط موی جدید و ظاهر یک سر کامل با موی تراشیده بسیار کوتاه می‌شود.
  • دومین گروه افراد دارای موهای نازک و بلند هستند که می‌خواهند ظاهر متراکم‌تری داشته باشند. با استفاده از اسکالپ سر و تیره کردن رنگ پوست، تضاد رنگی بین ساقه مو و پوست کاهش می‌یابد و پوست سر کمتر قابل مشاهده است. این امر باعث می‌شود کل ناحیه متراکم‌تر به نظر برسد. افراد این گروه ممکن است قبلاً تحت عمل کاشت مو قرار گرفته باشند.
  • سومین گروه افراد دارای اسکار روی پوست سر هستند، که ممکن است شامل اسکارهای FUT، اسکارهای FUE و جای زخم‌های ناشی از آسیب‌های غیر جراحی قبلی باشد.

 

 

آیا باید از اسکالپ سر همزمان با کاشت مو استفاده کرد؟


اسکالپ سر به عنوان یک روش مکمل موثر برای کاشت مو شناخته می‌شود. آیا استفاده از هر دو روش به طور همزمان برای به دست آوردن نتایج مطلوب ضروری است؟ پاسخ این سوال منفی است. هر دو اسکالپ سر و کاشت مو می‌توانند به صورت مستقل انجام شوند و هر یک نیز ممکن است نتایج قابل قبولی به همراه داشته باشند. با این حال، بسیاری از افراد ممکن است از ترکیب هر دو روش بهره‌مند شوند. این شامل افرادی است که ابتدا عمل کاشت مو به روش FUE را انجام داده و سپس از اسکالپ سر برای ایجاد ظاهر کلی موی متراکم‌تر استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، افرادی که مدل موی بلندتری دارند و می‌خواهند در کل سر یا مناطق خاصی (معمولاً فرق سر) ظاهری متراکم‌تر داشته باشند از ترکیب هر دو روش بهره می‌برند. همچنین اسکالپ سر برای افرادی که دارای جای زخم قبلی از روش FUE یا FUT هستند و می‌خواهند آن را مخفی کنند و مدل موهای خود را در ناحیه اهداکننده کوتاه نگه دارند، روشی مناسب به شمار می‌رود.

چه مدت بعد از عمل کاشت مو می‌توان اسکالپ سر انجام داد؟


اکثر متخصصان اسکالپ سر توصیه می‌کنند 6 ماه پس از عمل کاشت مو اسکالپ سر را انجام دهید. طی این زمان التهاب و تغییرات در رنگ پوست به طور کامل برطرف می‌شود. التهاب و تغییرات در رنگ پوست می‌توانند بر نحوه پذیرفتن رنگدانه بافتی تأثیر بگذارند. متخصصان ترجیح می‌دهند پوست قبل از انجام اسکالپ سر به حالت عادی برگردد (هرچند این روند در واقع 12 تا 18 ماه طول می‌کشد).

مقایسه اسکالپ سر و خالکوبی


اسکالپ سر فرآیندی شبیه به خالکوبی است که طی آن از دستگاهی بسیار شبیه تفنگ خالکوبی برای قرار دادن رنگدانه در پوست استفاده می‌شود. اسکالپ سر شبیه خالکوبی است اما از جهاتی نیز با آن متفاوت است.

مقایسه اسکالپ سر

 

  • اسکالپ سر تنها روی پوست سر اعمال می‌شود. در هیچ قسمت دیگری از بدن از این روش استفاده نمی‌شود. علاوه بر این، اسکالپ سر تنها به صورت نقاطی کوچک است که ظاهری شبیه به فولیکول موی تراشیده یا ته ریش دارند. زمانی که این نقاط در مجاورت یکدیگر قرار می‌گیرند، ظاهر موهای ضخیم، متراکم، اما تراشیده را ایجاد می‌کنند.
  • در طول فرآیند اسکالپ سر از رنگدانه‌ای تخصصی استفاده می‌شود. طی این روش از جوهر خالکوبی استاندارد استفاده نمی‌شود زیرا این جوهر حاوی رنگدانه‌های فلزی است که ممکن است با گذشت زمان اکسید شوند و تغییر رنگ دهند (رنگ مشکی تبدیل به رنگ‌های سبز یا آبی می‌شود). جوهر رنگدانه اسکالپ سر تغییر رنگی نخواهد داشت.
  • برخلاف خالکوبی مرسوم که جوهر در لایه‌های عمیق بافت قرار می‌گیرد، رنگدانه اسکالپ سر تنها در سطحی‌ترین لایه پوست قرار می‌گیرد.
  • اکثر روش‌های اسکالپ سر به گونه‌ای انجام می‌شوند که به طور موقت و طبیعی معمولاً ظرف مدت 24 ماه محو گردند. معمولاً پس از محو شدن ظاهر غیرطبیعی ایجاد نخواهد شد و اگر متقاضی همچنان تمایل به داشتن ظاهر ایجاد شده توسط اسکالپ سر داشته باشد می‌توان آن را تجدید کرد.

فرآیند اسکالپ سر مشابه انجام خالکوبی است. معمولاً ابتدا یک کرم بی‌حس کننده به ناحیه مورد نظر برای کمک به رفع هرگونه احساس ناخوشایند اعمال می‌شود. سپس از تفنگ سوزنی برای تزریق رنگدانه به پوست استفاده می‌گردد. طول مدت فرآیند بستگی به مساحت منطقه تحت درمان دارد. بسته به نوع پوست نیز ممکن است چندین تزریق لازم باشد..

 

 

ماندگاری اسکالپ سر


پس از اتمام جلسات درمانی توصیه شده (معمولاً 3 تا 4 جلسه درمانی)، نتایج حاصل از اسکالپ سر به طور متوسط 5 سال ماندگاری خواهد داشت. مانند همه رنگدانه‌های پوست، با گذشت زمان نتیجه‌ی حاصل از اسکالپ سر نیز محو خواهد شد. پزشک برای افزایش ماندگاری نتایج درمان مراقبت مناسب از پوست و محافظت در برابر آفتاب را توصیه می‌کند. تمدید منظم اسکالپ سر ماندگاری درمان را بیشتر خواهد کرد.

چه افرادی نباید تحت درمان اسکالپ سر قرار بگیرند؟


در صورت وجود مواردی از قبیل بارداری، شیردهی، اختلال خونریزی، درمان سرطان با پرتودرمانی یا شیمی درمانی، نقص سیستم ایمنی بدن، نقص در روند بهبود زخم، دیابت کنترل نشده یا شرایط خاص پزشکی از جمله لوپوس و پسوریازیس نباید اسکالپ سر را انجام دهید.

در روزهای بعد از درمان باید در خصوص چه مواردی محتاط باشید؟


در چهار روز اول پس از درمان باید از خیس کردن پوست سر خودداری کنید. این احتیاط شامل پرهیز از شستشوی نواحی تحت درمان و جلوگیری از تعریق در این نواحی می‌شود. هنگام دوش گرفتن از نرسیدن آب و شامپو به پوست سر اطمینان حاصل کنید. از انجام فعالیت‌هایی مانند دویدن، وزنه‌برداری و قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید که ممکن است باعث تعریق شوند خودداری نمائید. انجام کارهای عادی روزانه و فعالیت‌های خانگی در چهار روز اول منعی ندارد، البته به شرطی که این فعالیت‌ها باعث تعریق در ناحیه درمان نشوند.

 

 

سؤالات متداول


طول مدت درمان چقدر است؟ 

درمان جلسه اول تقریباً 3 تا 4 ساعت و جلسه دوم حدود 2 تا 3 ساعت طول می‌کشد. تعدادی از مراجعین ممکن است به جلسه سوم جهت تکمیل درمان نیاز داشته باشند یا طبق میل خود آن را درخواست نمایند. طول مدت جلسه سوم بسته به میزان کاری که باید انجام شود بین یک تا دو و نیم ساعت خواهد بود.

شغل من نیاز به کار فیزیکی دارد، آیا تعریق در درمان من تداخل ایجاد می‌کند؟ 

مسلماً نمی‌توانید تعریق را به طور کامل کنترل کنید. اما پزشکان توصیه می‌کنند حداقل چهار روز از انجام کارهایی که باعث تعریق حتی به میزان کمی می‌شوند خودداری نمائید. پس از 10 روز هیچ میزانی از تعریق نباید به هیچ وجه بر روند بهبودی شما تأثیر بگذارد.

آیا اسکالپ سر گزینه درمانی مناسبی برای زنان محسوب می‌شود؟

بله، موهای بسیاری از زنان پس از ۴۰ سالگی نازک می‌شوند. بسیاری از افراد از مزایای اسکالپ سر برای درمان آلوپسیِ ناشی از دلایل مختلف خبر ندارند.

علل شایع آلوپسی عبارتند از:

1. سابقه خانوادگی (وراثت): شایع‌ترین علت ریزش مو بیماری ارثی است که با افزایش سن رخ می‌دهد. این نوع آلوپسی آندروژنیک، طاسی با الگوی مردانه و طاسی با الگوی زنانه گفته می‌شود. این الگوها شامل عقب رفتن خط مو، ظاهر شدن نقاط طاسی در مردان و نازک شدن موها در طول فرق سر در زنان هستند.

2. تغییرات هورمونی و شرایط پزشکی: شرایط مختلف پزشکی از جمله تغییرات هورمونی ناشی از بارداری، زایمان، یائسگی و مشکلات تیروئید می‌توانند باعث ریزش موی دائمی یا موقت شوند.

3. داروها و مکمل‌ها: ریزش مو می‌تواند عوارض جانبی برخی از داروها باشد. داروهای مورد استفاده برای سرطان، آرتروز، افسردگی، مشکلات قلبی، نقرس و فشار خون بالا مثال‌هایی از انواع این داروها هستند.

4. پرتودرمانی سر: در صورت انجام پرتودرمانی موها ممکن است مانند قبل رشد نکنند.

5. رویدادهای بسیار استرس‌زا: بسیاری افراد چندین ماه پس از شوک جسمی یا احساسی دچار مشکل نازک شدن عمومی تارهای مو می‌شوند. این نوع ریزش مو موقتی است.

6. مدل‌های مو و انواع فرآیندها. مدل دادن بیش از حد موها یا مدل‌هایی که موهای شما را محکم می‌کشند، مانند مدل موی خرگوشی یا بافت آفریقایی می‌توانند باعث نوعی ریزش مو شوند که آلوپسی کششی نامیده می‌شود. استفاده از روغن داغ و فرآیندهای دائمی نیز می‌توانند باعث ریزش مو شود. در صورت ایجاد اسکار، ریزش مو می‌تواند دائمی شود.

آخرین مقالات

مشاوره رایگان شبانه روزی